KRITIČKA RAZMIŠLJANJA
Piše: Krešimir Galović ©
Ključne riječi:
modernizacija
moderna
„stari“ i „mladi“
polemika
kritička razmatranja
I. Kršnjavi (izvor: MK-UZKB-OGS) |
Rad na studiji o Izidoru Kršnjaviju (Našice, 22. 4. 1845. - Zagreb, 3. 2. 1927.) trajao je od 2011. do 2013. godine
povodom znanstvenog skupa: Iso Kršnjavi- Veliki utemeljitelj, u organizaciji
Instituta za povijest umjetnosti i HAZU. Skup se održavao u Zagrebu od 21. do 23. studenoga
2012. u „Zlatnoj dvorani“ Hrvatskog instituta za povijest u Opatičkoj ulici 10.
Studija govori o formativnom razdoblju hrvatske moderne, od 1895. do 1918., kroz prizmu kritičkih razmatranja, polemika i osvrta Izidora Kršnjavija, kao glavnog pokretača društveno-kulturnih promjena u hrvatskom društvu krajem 19. stoljeća. U relativno kratkom razdoblju Kršnjavi je u potpunosti reformirao i modernizirao društveno-kulturni život u Hrvatskoj, odredivši mu osnovne smjernice razvoja tijekom 20. stoljeća. Tri su temeljne točke njegova društveno-kulturnog programa: institucionalizacija, strukovno udruživanje umjetnika te pronalaženje i školovanje mladih talenata. Riječju Kršnjavi utemeljuje hrvatsku umjetničku scenu. Utemeljivši je, on je otvorio vrata umjetničkoj kritici, a time i teoretskoj misli. Prvi je u Hrvatskoj redovito objavljivao osvrte o izložbama i umjetnicima, a također je i autor prvih sinteza o hrvatskoj umjetnosti. Osobita su vrijednost njegovih članaka rasprave o estetici u kojima, među inima, kroz kritiku nominalističkog subjektivizma prvi u nas raspravlja o problematici moderne umjetnosti.
Autoportret I. Kršnjavija kao sv. Jeronima. Ranije atribucije sliku su naslovljavale Faust (vlasništvo MUO) |
UVOD
Vrijeme od 1895. do 1915. godine ključno je za razvitak hrvatskog
modernog društva. Iako se za njega tijekom vremena koristilo nekoliko naziva: „secesija“,
„dekadenstvo“, „fin- de siècle“- terminološki
ga pobliže možemo nazvati i razdobljem „Prve hrvatske moderne“. U očima
javnosti te se godine jednoznačno tumače kroz prizmu edipovskog sukoba „starih“
i „mladih“. U tom se kontekstu postavlja čitav niz pitanja. Jedno od ključnih
je, koja je uloga ovog, uvjetno rečeno, generacijskog sukoba u razvoju
hrvatskog društva tijekom dvadesetog stoljeća? Ništa manje važno je i pitanje,
što uopće znači sukob generacija gledano kroz prizmu prijelaza stoljeća, kako
se generirao i gdje su mu korijeni? Već na početku važno je istaknuti, da ovaj
sukob ima mnogo dublje značenje i da zahtjeva slojevitost iščitavanja, tim više
jer su njegove konačne konzekvence bile od fundamentalnog značaja, ne samo na
području umjetnosti- književnosti, likovnosti i arhitekture, već za razvoj
cjelokupnog društva. Prema Carlu Emilu Schorskeu, iako su „mladi“ opetovano
sami sebe određivali u smislu svojevrsnog edipovskog revolta, „oni se nisu
bunili toliko protiv svojih očeva koliko protiv autoriteta očinske kulture koja
im je bila namrijeta“, odnosno njihovih vrijednosnih sistema. Sličan obrazac preuzimaju
i „mladi“ buntovnici u Hrvatskoj.
Značajan odmak od „edipovskog“ tumačenja u
promišljanjima prijelaza 19. u 20. stoljeće učinio je francuski filozof Alain Badiou
u knjizi „Stoljeće“. Već na samom početku knjige Badiou postavlja jedno od
metodološki fundamentalnih pitanja- „kako je stoljeće mislilo samo sebe?“ Riječju,
ne što se u stoljeću događalo, već što se u njemu mislilo. Stoljeće je sebe,
smatra Badiou, mislilo „kao kraj, iscrpljenje, dekadenciju, i kao apsolutni
početak“, odnosno kao nihilizam i težnju za radikalnim početkom- voljom za
nadilaženjem „starog čovjeka“ i dolaskom „novog čovjeka“. No, sintagma „novi
čovjek“ za Badioua ima dva suprotna značenja- jednim dijelom ona znači obnovu
starog, iščeznulog čovjeka- odnosno povratak „izgubljenom izvoru“. Novo je prema
njemu „proizvodnja autentičnosti“. U tom kontekstu, zaključuje Badiou „zadaća
je stoljeća obnova (izvora) putem razaranja (neautentičnog).“ Polazeći od ovih
razmišljanja antagonistički rascjep između „mladih“ i „starih“ poprima novu,
mnogo složeniju dimenziju koja se bitno udaljava od površnosti „edipovskog“ tumačenja.
POČECI MODERNIZIRANJA HRVATSKOG DRUŠTVA
Kada govorimo o razvoju hrvatskog društva tijekom 19.
stoljeća moramo razlučiti dva različita no međusobno povezana procesa. Temeljni
je proces moderniziranja Hrvatske, a koji je uvjetovan početkom industrijalizacije. Proces modernizacije
pokrenuo je čitav niz društvenih procesa objedinjenih nazivom moderne. Prema
njemačkom sociologu i filozofu Jürgenu Habermasu: "Pojam moderniziranja odonosi se na svežanj kumulativnih i uzajamno se jačajućih procesa: na stvaranje kapitala i mobiliziranjem resursa; na afirmiranje centralnih političkih sila i na oblikovanje nacionalnih identiteta; na proširenje političkih prava sudjelovanja, urbanih formi života, formalne školske izobrazbe; na sekulariziranje vrijednosti i normi."
Značajnu ulogu u modernizaciji imala je pojava
željeznice. Zahvaljujući industrijalizaciji i željeznici dolazi do razvoja većih
urbanih središta- Zagreba, Osijeka, Rijeke i Karlovca te građanskog sloja kao nosioca
modernog društva. Razvojem gradova i građanskog sloja stvorena je mogućnost provođenja
dubljih društvenih promjena, a time i provođenja promjena na području kulture.
Iz tog razloga to razdoblje možemo nazvati i utemeljiteljskim. Vodeću je ulogu
u tom procesu odigralo utemeljenje nekoliko institucija od nacionalnog značaja,
na prvom mjestu Jugoslavenske akademije znanosti i umjetnosti (1861.) te
Hrvatskog narodnog sveučilišta (1867.) u Zagrebu. Uz njih tada je s radom započelo
i čitav niz drugih važnih ustanova poput gradskih kazališta, galerija, muzeja te
brojnih čitaonica i kulturnih društava. Ova je institucionalizacija
kulturno-društvenog života bila obilježena jakom, univerzalističkom
individualnošću nekoliko protagonista poput: biskupa Josipa Juraja
Strossmayera, Franje Račkog i Ise Kršnjavija, te u djelovanju na pojedinim
područjima, primjerice u filozofiji Franje Markovića, u književnosti Ksavera
Šandora Gjalskog, u glazbi Ivana Zajca, u slikarstvu Vlahe Bukovca, odnosno na
području arhitekture Hermanna Bolléa.
I. Kršnjavi 1876. |
STRATEŠKI CILJEVI RAZVOJA HRVATSKE KULTURE
Jednim od glavnih generatora kulturno-društvenih
zbivanja posljednjih desetljeća 19. stoljeća u Hrvatskoj je Isidor Kršnjavi. Prema
svjedočenju Ljube Babića: Kršnjavi gotovo kroz dobra tri decenija pokreće, vodi
i, recimo iskreno, skreće prema svojoj volji cijeli naš likovni razvoj. I nema
tamo od 70- tih godina prošlog vijeka pa blizu pred rat nijednoga značajnijeg
ili sasvim neznačajnog likovnog pitanja ili događaja, u komu ne bi
sudjelovao... .“ No njegov uspon nije bio slučajan. Za svoju se ulogu pripremao
dugo i temeljito. Do 1870. godine Kršnjavi je u Beču i Münchenu stekao odličnu
naobrazbu na području povijesti umjetnosti i filozofije i već je na samom
početku karijere vrlo jasno odredio glavne ciljeve svoga djelovanja. Jedna od
ključnih ideja vodilja bila je ideja stvaranja hrvatske nacionalne umjetnosti,
a kojom je bio blizak tezi filozofa Franje Markovićevoj o nacionalnim
estetikama, odnosno mišljenju kako različiti narodi imaju „svoja utvrđena
estetička pravila“ i „svoj estetički ukus“. U tom su kontekstu Kršnjaviju
bliska i razmišljanja Markovićeva nasljednika Alberta Bazale, prema kome: „Zahtjev
narodne kulture, a u tom je sadržan i zahtjev filozofije narodne, nije samo
stvar časti i ugleda, nego stvar narodnog karaktera.“
Palača HAZU, Trg Josipa Jurja Strossmayera (tada Akademički trg) na razglednici iz 1895. |
Na određivanju temeljnih ciljeva razvoja hrvatske
kulture Kršnjavi je intenzivno radio između 1873. i 1875. godine tijekom
studijskog boravka u Rimu. Naime, 1873. godine, nakon školovanja u Beču i Münchenu,
Kršnjavi odlazi u Rim, gdje mu se pridružuju: Ferdo Quiqueretz, Ladislav
Mrazović, Dušan Kotur i Rikard Jorgovanić. Njihov boravak u Rimu obilježili su
međusobni razgovori u kojima je u osnovnim crtama razrađena strategija razvoja
hrvatske kulture, a koja se temeljila na njenoj institucionalizaciji. Tri su osnovne točke
razgovora: osnivanje katedre za povijest umjetnosti na Zagrebačkom sveučilištu,
osnivanje škole za umjetnost i obrt te djelovanje Društva umjetnosti. Upravo će
se na ove tri točke bazirati cjelokupna Kršnjavijeva kulturna politika nakon
povratka u Zagreb.
Zgrada nekadašnje Kraljevske zemaljske obrtne škole, danas Muzej za umjetnost i obrt krajem 19. st. (izvor: MK-UZKB) |
INSTITUCIONALIZACIJA HRVATSKE KULTURE
Kršnjavi se vratio u Zagreb krajem 1877. godine.
Odmah po povratku započeo je s ostvarivanjem strateških ciljeva „rimskih
razgovora“: tijekom mjeseca studenog te godine imenovan je izvanrednim
profesorom povijesti umjetnosti i klasične umjetničke arheologije na
Zagrebačkom sveučilištu, 1879. aktivirao
je Društvo umjetnika, 1880. osnovan je Muzej za umjetnost i obrt, a 1882. i
Obrtna škola. Vrhunac karijere Kršnjavija njegovo je imenovanje predstojnikom
Odjela za bogoštovje i nastavu Zemaljske vlade 1891. godine. Na tom je položaju
Kršnjavi bio do 1896. godine. U tom relativno kratkom razdoblju on je u potpunosti
reformirao i modernizirao društveno-kulturni život u Hrvatskoj, odredivši mu osnovne
smjernice razvoja tijekom 20. stoljeća.
Prizor iz obrtne škole, Obrtnik, 1887. |
Ključni preduvjeti tome bili su: institucionaliziranje
hrvatske kulture, strukovno udruživanje umjetnika te pronalaženje i školovanje
mladih talenata. U tom je kontekstu od prijelomne važnosti bilo upravo
osnivanje spomenutih triju institucija: Društva umjetnosti, Muzeja za umjetnost
i obrt i Obrtne škole. Programatski Kršnjavi je vrlo jasno definirao ulogu tih
institucija. „Ako smo zbilja voljni velikom svietu pokazati se kao narod za prosvjetu
zauzet“, pisao je Kršnjavi u časopisu Dragoljub, „onda nam je neukloniva
potreba njegovati uza znanost i liepu umjetnost i zato napeti sve sile da
dobijemo društvo umjetnosti koje će složnim silama nastojati da dobijemo
umjetnika i umjetnina.“ Osobitu je važnost Kršnjavi pridavao osnivanju Umjetničko-
obrtničkog muzeja „kao centralnog zavoda, u kome se stječu sve životne žice
domaćega obrta“ („srce i mozak njegov“) i Obrtne škole „koja nije drugo, do
desna ruka muzeja“, a s ciljem dizanja „iz mrtvila umjetnosti i umjetnog
obrta“. Teorijsku osnovu Kršnjavi pronalazi u djelima njemačkog arhitekta i
teoretičara Gottfrieda Sempera, posebice po pitanju stila i umjetničkog obrta,
odnosno njihova usklađivanja s industrijskom proizvodnjom. Kako piše Olga Maruševski,
komentirajući Semperov spis naslovljen „Wissenschaft, Industrie und Kunst“, temeljna
pitanja koja se tada postavljaju su: „kako sa sve brojnijim zahtjevima
tipizirane industrijske proizvodnje uskladiti umjetničku produkciju koja bi
sačuvala ljepotu starih oblika“, „kako pomoći industriji koja nužno mora
isključiti umjetnost“, te „kako u materijalu otjeloviti ideju koja mora
postojati u svakom umjetničkom djelu?“ Kršnjavi je kao i Semper smatrao da je
to moguće postići pomoću nauke o stilovima i pronalaženjem pramotiva iz kojega
su u tijeku povijesnog razdoblja izvedeni svi daljnji motivi. U tom je kontekstu
od fundamentalnog značaja za razvoj teoretske misli u Hrvatskoj Kršnjavijeva
knjiga „Oblici graditeljstva u starom vijeku i Građevna načela gradjevne
ljepote“. Osobito je važan njen drugi dio, u kome Kršnjavi kroz teme: skladnih
oblika, mjera, umjetničkog stila (umjetnički typi, op.a.), te neljepote u
ljepoti sistematički analizira „najznamenitija estetska načela“. „Estetika nije
drugo“, piše Kršnjavi, „ no umjetnička gramatika. Kao što ova uči oblike
jezika, tako estetika ima učiti oblike umjetnosti... Po ovom načelu valja
raztumačiti umjetničke oblike svih naroda i svih doba, pa iz njih valja
sastaviti pravila za svaku umjetnost posebice.“ Mjera je za Kršnjavog „duša
svake umjetnine“. Osobitu važnost Kršnjavi pridaje umjetničkom stilu.
„Ponajglavniji zakon historičkog stila jest“, piše on, „da umjetnina bude na
temelju tradicije izradjena, t. j. da se nesmije nikada smetnuti s uma temeljna
misao, koja je umjetnini podlogom. Kršćanska crkva stvorila si je u praktičnoj
umjetnosti oblik basilike za crkvu... Zaborave li umjetnici na temeljnu misao,
kao što je to bilo prošloga stojeća i prvim početkom ovoga, nestat će duha
sgradi, prekinutom tradicijom postat će
oblici nerazumljeni, te s toga i nerazumljivi.“
Upravo je na tim teoretskim načelima bila postavljena
Kršnjavijeva reforma umjetničkog obrta ali i ideja o uspostavi u arhitekturi
jedinstvenog nacionalnog umjetničkog stila. Ključno ulogu širenju njegovih reformatorskih
ideja imala je Obrtna škola, koja je u skromnim uvjetima započela s radom 17.
studenoga 1882. godine. Glavnog saveznika u provođenju svojih vizija Kršnjavi
je pronašao u arhitektu Hermannu Bolléu, koji je kao ravnatelj pune trideset i
dvije godine nepokolebljivo provodio sve njegove zamisli. Usprkos skromnom
početku Obrtna je škola do kraja 19. stoljeća postala glavnim rasadištem mladih
talenata, budućih nositelja hrvatske moderne.
Nekadašnja palača Vladina odjela za bogoštovje i nastavu (danas Hrvatski institut za povijest) u Opatičkoj ulici 10 na fotografiji iz 1926. |
Sukus Kršnjavijeva društveno- kulturnog programa,
bilo je uređenje Vladina odjela za bogoštovje i nastavu tada smještenog u
staroj gradskoj palači u Opatičkoj ulici 10. „Pregradnja i umjetničko urešenje
ove zgrade“, piše Kršnjavi, „bila je jedna točka moga privatnoga programa...
Dao sam Bolléu izraditi osnove... Pregradismo dakle palaču prema postojećim
njezinim oblicima, pa joj dadosmo današnji umjetnički lijepi oblik... Temeljna
ideja, koja me je vodila bila je, da zgrada, u kojoj se obavljaju najodlučniji
poslovi na polju nastave, u kojoj se utječe i na upravna pitanja bogoštovlja,
vanjskim svojim oblikom bude primjerena toj zadaći vlade. Želio sam, da se tu
na umjetnički način izraze svi kulturni temelji, na kojima stoji naša nastava:
klasična prošlost i kršćanstvo; idealizam i realizam. S toga sam gledišta
polazio, kad sam odredio, kako se imadu dekorirati dvorane, imenice glavna
svečana dvorana... Htio sam, da u toj zgradi mladi naši umjetnički početnici
nadju prvu priliku, gdje će se usposobiti za velike monumentalne zadaće isto
kao što su se umjetnici u srednjem vijeku i u doba renesance učili na velikim
monumentima, gdje su kasnije i kao gotovi umjetnici radili.“
Ivan Tišov, Klesarska radionica u Kraljevskoj zemaljskoj obrtnoj školi, 1899. (vlasništvo Hrvatskog školskog muzeja) |
STVARANJE HRVATSKE UMJETNIČKE SCENE
Nošen svojom vizijom, Kršnjavi je u vrlo kratkom
vremenskom roku iz temelja izmijenio kulturni život u Hrvatskoj: on oko sebe
okuplja, školuje i novčano potpomaže mlade talente, staleški ujedinjuje
hrvatske umjetnike, pronalazi im prve poslove te organizira izložbe. Riječju,
Kršnjavi utemeljuje hrvatsku umjetničku scenu. Utemeljivši je, on je ujedno
širom otvorio vrata umjetničkoj kritici, a time i teoretskoj misli. U dnevnom
je tisku Kršnjavi prvi u nas redovito objavljivao osvrte o izložbama i
umjetnicima, a do kraja stoljeća pojavilo se još nekoliko autora o čijim je
radovima bio vrlo kritičan. „Tko prati razvoj naše umjetnosti, pa tim
prispodobi razvoj naše kritike“, piše Kršnjavi, „mora primijetiti, da se je
kvantitativno doduše razvila, ali da je kvalitativno još na vrlo niskom
stepenu. Kod svake izložbe udaram na te stilističke pokuse ozbiljno i
sarkastično, ali ne vidim, da što hasni. Estetika ima previše prijatelja, ali
ta prijateljstva nisu ozbiljna i trajna.“
Naslovnica Kola hrvatskih umjetnika u izdanju Matice hrvatske, Zagreb, 1906. |
Kršnjavi je također i autor prvih sinteza o hrvatskoj umjetnosti. Između 1899. i 1916. godine nastaju njegova četiri ključna rada: „Kritička razmatranja“, „Pogled na razvoj hrvatske umjetnosti u moje doba“, „Kolo hrvatskih umjetnika- popratno slovo“ i „O modernoj umjetnosti“. „Kritička razmatranja“ Kršnjavi piše početkom 1899. godine povodom „Izložbe 1. hrvatskog salona“. Tekst je nastao je u vrijeme njegovih polemika s mladim umjetnicima i njihovim istomišljenicima. U prvom djelu koncipiran je kao rasprava o općim načelima umjetnosti, koja u drugom dijelu polemički propituje kroz analizu djela slikara Vlahe Bukovca, Bele Csikosa Sesie, Otona Ivekovića, Klementa Crnčića i Ferde Kovačevića, te kipara Roberta Frangeša Mihanovića i Rudolfa Valdeca.
Najznačajniji Kršnjavijev sintetski članak o hrvatsko umjetnosti je „Pogled na razvoj hrvatske umjetnosti u moje doba“. Riječ je o prvom sustavnom pregledu razvoja hrvatske umjetnosti i kulture u vremenu od sredine 19. stoljeća do 1905. godine. U tekstu, pisanom kao autobiografski „zapisak“, obuhvaćeni su svi važni događaji i protagonisti iz tog vremena. No, u uvodu Kršnjavi jasno ističe, kako još „nije došlo vrijeme, gdje se o razvoju naše umjetnosti može pisati objektivna povijesna študija.“ „Mi smo tek sred razvoja“, veli on, opisujući svoje „zapiske“ kao „subjektivne utiske i doživljaje“, odnosno „materijal“ „koji će tkogod kasnije obraditi“. Na kraju Kršnjavi zaključuje: „Kada gledam, u kakovim prilikama dan danas naša djeca rastu, kakovo mnoštvo umjetnina u reprodukcijama na njih utječe, kako se usavršavaju metode risanja, koliko originalnih umjetnina mogu vidjeti, čini mi se, da je vrijedno ubilježiti, kako je sve to izgledalo prije pedeset godina.“
Robert Frangeš Mihanović, Bijeg u Egipat, 1906. Reprodukcija Frangešove kompozicije publicirana 1906. u Kolu hrvatskih umjetnika |
Tijekom 1906. godine u izdanju Matice hrvatske
objavljeno je „Kolo hrvatskih umjetnika“ gdje Kršnjavi u „popratnom slovu“
kritički analizira djela Frangeša Mihanovića, Valdeca, Mašića, Kovačevića,
Ivekovića, Crnčića, Medovića, Bužana, Sesie i Šenoe. Kršnjavijevo „popratno
slovo“ važan je tekst u kontekstu razvoja hrvatske teoretske misli. Nastao je
kao rezultat njegova studijskog boravka na Sveučilištu u Leipzigu tijekom 1902.
godine, gdje je slušao predavanja Karla Lamprechta, Johannesa Volkelta i
Wilhelma Wundta. Najviše su ga se tada dojmila Wundtova predavanja o estetici i
psihologiji. No, Kršnjavi je u pogledu estetike vrlo kritičan prema Wundtu i njegovim sljedbenicima, o kojima u „popratnom
slovu“ piše: „Moje stanovište u estetskim je pitanjima protivno svakoj vrsti
formalne estetike. Protivnik sam metode, po kojoj se pred umjetninom traži
ključ u kakvom pravilu.“ Osobito je zanimljivo Kršnjavijevo prisjećanje na
susret i razgovor s Wundtom tijekom 12. prosinca 1902. godine. „U razgovoru s
Wundtom, rekao sam mu otvoreno“, piše Kršnjavi, „da s tim doktriniranim
predivom nisam ni malo zadovoljan. Wundt se je nasmiješio pa mi pravo dao. Ni
njemu se nije svidjelo. On mi reče: ››Die Philosophie ist schädlich in der
Aestethik- Psychologie hätte sie nöthiger‹‹. Filozofija je štetna estetici,
nužnija bi joj bila psychologija. Dopustite, rekoh velikom filozofu, da si
odmah ubilježim ovu izreku, jer upravo klasično izražava ono što sam davno
tamno osjećao.“ Nasuprot kritici njemačkih estetičara, Kršnjavi hvali
talijanske estetičare. „Moram reći“ piše Kršnjavi, „da su Talijani u novije
doba napisali najbolje knjige o estetici. Benedeto Croce: (Estetica, 1902.) daje
dobar prijegled povijesti problema estetike i razvija svoju teoriju o
psihologiji milote, a još je dosljedniji na tom planu G. Franciulli
(Laconscienza estetica, 1906.).“
Posljednje u nizu Kršnjavijevo je predavanje „O
modernoj umjetnosti“, publicirano 1916. u časopisu „Hrvatska prosvjeta“. Ovo je
predavanje iz teoretskog kuta zanimljivo, budući da Kršnjavi kritički
raspravlja o fenomenu „moderne umjetnosti“, te iz kulturološkog kuta, budući da
za komparativne primjere za potvrdu svojih teza koristi djela slikara Vasilija
Kandindkog nastala u vrijeme „Der Blaue Reitera“. Predavanje „O modernoj
umjetnosti“, Kršnjavi započinje fundamentalnim pitanjem: „“Gdje počinje
umjetnost biti moderna?“ „Tvrdilo se“, piše Kršnjavi, „da je sve moderno što
nije iz klasične prošlosti. Prema tome bi moderna umjetnost počinjala već
polovicom VI. stoljeća, jer je tu velika cezura izmedju razorene rimske kulture
i nove, recimo, moderne... Daleka je to medja za pojam modernosti, ali je ipak
moram tako daleko postaviti, jer XIX. vijek kao u ogledalu pokazuje sve
umjetničke struje prošlosti.“ Polazeći od ove teze Kršnjavi tijekom predavanja,
dovodeći u neposrednu povezanost razvoj arhitekture, slikarstva i kiparstva, nastoji
dokazati, da je umjetnost došla do svoje samosvrhovitosti, odnosno svoga kraja.
„Umjetnost hoće“, piše Kršnjavi, „da sama sebi služi a dospjela je do toga da
nikomu a niti sebi više ne služi“. Za potvrdu ovog razmišljanja Kršnjavi kratko
analizira i dva rada Vasilija Kandinskog- „Kompoziciju br. 6“ i jedan drvorez
iz vremena „Der Blaue Reitera“, komparirajući ih s jednim crtežom luđaka iz
ludnice.
V. Kandinsky, Kompozicija No. 6, 1913. (vlasništvo moskovske galerije Tretyakov) |
Sažimljući razvoj slikarstva od početka 19. do prvih
desetljeća 20. stoljeća, Kršnjavi zaključuje, kako je umjetnost: „napokon
dospjela do toga da se crtež i sadržaj i istinitost boja žrtvuje pa da slike
nalik muzici hoće da djeluju neposredno na gledaoca. U tom stadiju još se sluti
što slikar hoće da prikaže, ali napokon im slike više nisu ničemu na svijetu
nalik, one postaju puki ornament ali bez oblika i bez rhytma. Slike umobolnih u
ludnici usporedjene sa radnjama ››Modrih Vitezova‹‹ svojom su analogijom i
sličnosti upravo strahovite.“ Predavanje „O modernoj umjetnosti“ Kršnjavi završava
u kataklizmičkom duhu ratnih događanja. Upravo u ratu on vidi katarzu
umjetnost. „Kada umjetnost nema više nikakove druge svrhe“, piše Kršnjavi, „no
da se bavi atelijerskim senzacijama za atelijere i snobove, koji o tim slikama
pišu da navedu na kupovanje druge snobove... onda je u istini nadošlo vrijeme
da ju što spasi. Taj spas će biti ovaj svjetski rat. Tu u streljačkom jarku
pada pusti nominalizam, tu se ljudi žrtvuju jedan za drugoga, umiru generacije,
koje se još nisu rodile. Tu jedna volja vodje živi u milijunima kao jedna
volja, tu je jedna zajednička velika ideja. Iz takovoga upoznavanja prave biti
ljudstva mora opet niknuti i filozofija, koja razumije realitet pojmova i
umjetnost, koja će biti izražajem velikih ideja.“
Tzv. "Zlatna dvorana" u nekadašnjoj palači Vladina odjela za bogoštovje i nastavu u Opatičkoj ulici 10 |
STARI I MLADI
Nastupom prve hrvatske moderne Kršnjavi se našao u
vrlo nezahvalnoj situaciji, koja se s jedne strane politički negativno odrazila
na njegov položaj predstojnika Odjela za bogoštovlje i nastavu, a s druge je strane
rezultirala žestokom polemikom s brojnim neistomišljenicima i mladim
umjetnicima. Kršnjavi je u početku bio zatečen nastalom situacijom i vidno
razočaran postupcima umjetnika „kojih je školovao, pa onda uhljebio i kao svoju
vlastitu djecu ljubio“. No Kršnjavi vrlo brzo preuzima inicijativu i polemiku
između „starih“ i „mladih“ vješto okreće u svoju korist. Naime, on je odlično
poznavao svoje protivnike, pa tako i njihove mane- na prvome mjestu
nekoherentnost i razjedinjenost, a što se pokazalo i kao glavnom boljkom prve
hrvatske moderne uopće. U tom je kontekstu ključno pitanje: možemo li o
hrvatskoj moderni govoriti kao o jedinstveno organiziranom i ideološki
definiranom pokretu? Već je tijekom 1930. godine Josip Bogner u časopisu
„Književnik“, konstatirao, da hrvatska moderna: „daje više dojam refleksnoga,
iniciranoga gibanja nego li svjesnog pokreta... .“ Jedan od razloga tome je vrlo
šaroliko društvo koje je bilo zahvaćeno ovim gibanjima. S jedne strane činile
su ga buntovne grupacije đaka i sveučilištaraca te s druge strane književnici i
publicisti, kojima su se vrlo brzo pridružili likovni umjetnici, a potom i
arhitekti. Nezadovoljstvo „mladih“ generiralo se u dva glavna smjera. Prvi je nezadovoljstvo
društveno političkim stanjem, dok se drugi odnosio na pitanja umjetničke
prirode u književnosti, likovnoj umjetnosti, arhitekturi te odnosu prema „historičkim
spomenicima“, odnosno kulturnoj baštini.
Svečani doček cara Franje Josipa ispred novoizgrađene zgrade Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu 14. 10. 1895. |
Na društveno političkom planu više je uzroka
nezadovoljstva „mladih“. Na prvom je mjestu vladalo veliko nezadovoljstvo
položajem Hrvatske u Austo-Ugarskoj monarhiji. Za ovu su situaciju „mladi“
optuživali generaciju „starih“ koji su, prema njihovom mišljenju, svojim oportunim
„nagodbenjaštvom“ i neodlučnošću Hrvatsku doveli do neizdržive situacije i
gubitka nacionalne samostalnosti ali i ekonomske zaostalosti i socijalne
bijede. Riječju, za mladu su generaciju stare forme dotrajale, nisu donijele
ništa novog niti dobrog i trebalo ih je mijenjati. „Slobode nam se hoće“
uzviknuo je Milivoj Dežman, „hoćemo da živimo u sadašnjosti, da prisluškujemo
duh vremena i da sami gradimo, a ne da čuvamo samo stražu pred starim
tvrgjavama.“ Nezadovoljstvo je kulminiralo 16. listopada 1895. godine, kada je tijekom
posjeta Zagrebu cara i kralja Franje Josipa I. skupina studenata predvođena
pjesnikom Vladimirom Vidrićem na glavnom zagrebačkom trgu, podno spomenika banu
Jelačiću, spalila iz protesta mađarsku zastavu, odnosno prema tadašnjim
izvještajima „krpe sašivene u mađarsku trobojnicu“.
Rózsa György, Panoramski pogled na Milenijsku izložbu
u Budimpešti 1896.
|
Ovaj je buntovan čin ujedno simbolički označio početak
prve hrvatske moderne. No, s druge strane politički je izuzetno bio štetan za
Kršnjavija, koji pada u nemilost bana Khuena-Héderváryja, uslijed čega je bio
prisiljen ponuditi ostavku na dužnost predstojnika Odjela za bogoštovlje i
nastavu. Njegova je ostavka je odobrena carskim rješenjem 5. travnja 1896.
godine, a godinu dana poslije imenovan je javnim i redovitim profesorom
povijesti umjetnosti i kulture na Sveučilištu u Zagrebu. No, glavna je reakcija
uslijedila 1896. godine uoči velike Milenijske izložbe u Budimpešti, povodom obilježavanja
tisućugodišnjice ugarske državnosti. Predvodila ju je frakcija članova Društva
umjetnosti okupljenih oko slikara Vlahe Bukovca. Naime, zbog državno pravnih
odnosa kraljevine Hrvatska i Slavonija na izložbi su morale sudjelovati u
sklopu s Mađarskom. Ovo je inzistiranje naišlo na otpor među hrvatskim
umjetnicima. Kako piše Bukovac u autobiografskim zapisima: „Ne htjelo nam se s
početka da se s Madžarima družimo, ali nakon dugih, živih debata odlučismo
aut-aut: ili ni makac, ili da nam skupo plate naše izložbe, bljesnu mi misao,
da nam se eto nudja najbolja prilika, da se dočepamo umjetničkog paviljona. Ovu
namisao još u klici prišapnuh mojim drugovima i malo po malo sve ih oduševih za
nju. Lozinka je bila: ili paviljon ili ne izlažemo!“ Uspjeh hrvatskih umjetnika
na Milenijskoj izložbi bio je izuzetan. O njihovim je djelima nekoliko redaka
posvetio i poznati kroničar bečke secesije Ludwig Hevesi, čiji zapis prenosi u
„Izvješću o Milenijskoj izložbi“ Milan Krešić. Kako piše Hevesi: „Hrvatska
enklava na milenijskoj izložbi jest jedna od najprivlačnijih epizoda u tom
Orbis Pictusu krune sv. Stjepana.“ On osobito ističe djela Celestina Medovića,
Vlahe Bukovca, Nikole Mašića, Roberta Frangeša Mihanovića i Ivana Rendića.
Riječju, bila je to prva pobjeda hrvatskih umjetnika u borbi za autonomiju
hrvatskog umjetničkog stvaralaštva ali i značajan podstrek u daljnjoj borbi za
nacionalnu samostalnost.
Slikar Vlaho Bukovac u svom atelijeru na Trgu kralja Tomislava 17 na fotografiji iz 1898. |
Tijekom priprema za Milenijsku izložbu idila između
mladih umjetnika okupljenih oko Bukovca i Kršnjavija počela je polagano nestajati.
Na posljetku ova se grupacija umjetnika odlučila odvojiti od Društva umjetnosti,
te je tijekom 1897. godine osnovala Društvo hrvatskih umjetnika. Nakon zagrebačkih nemira tijekom 1895. godine, ovo je
od strane „mladih“ bio drugi ozbiljan udarac Kršnjavijevom autoritetu. Ovim
potezom oni gube njegovo povjerenje, nakon čega započinju vrlo žestoke
polemike, koje će s više ili manje intenziteta trajati do 1918. godine. Sam
Kršnjavi vidno je razočaran nastalom situacijom. „Mojim padom 1896.“, veli on,
„nastala je reakcija na moju jaku akciju. Umjetnici osjetili su taj dogadjaj
poglaviti kao oslobodjenje od strogoga tutorstva, koje su jače osjećali, nego
sve koristi, što su od njega imali. Njihova reakcija protiv mene zaodjenula se
je bila neko vrijeme u odijelo umišljene načelne protivštine. U istinu izmedju
mene i umjetnika nije bilo druge oprjeke... Nastojao sam uporno oko toga, da ne
dodje do preloma u Društvu umjetnosti. Vidjelo mi se, da bi to štetno bilo za
razvoj naše umjetnosti... „
Ivo Pilar, Prva poglavlja problematskog članka "Secesija" objavljenog u časopisu Vijenac 27. 8. 1898. |
POČETAK POLEMIKE
Milivoj Dežman Ivanov |
Programatske ciljeve „mladih“, oko kojih će se voditi
glavna polemika sa „starima“, odredili su Ivo Pilar i Milivoj Dežman Ivanov. Dežmanov poklič: “Zbacimo staro, jer nam nije
donijelo žuđenu sreću tražimo nove vidike, ne bi li sagledali žuđeni raj”,
snažno je odjeknuo u javnosti. Polemičkim člancima i istupima u javnosti, Dežman
je postao središnjom ličnošću prve hrvatske moderne. Svojim je generacijskim
kolegama i istomišljenicima organizirao javne nastupe, sudjelovao pri
organizaciji izložbi, pokretao je i uređivao časopise i javno polemizirao s
neistomišljenicima.
Polemika između „starih“ i „mladih“ zahuktala 1898. godine, nakon što je Kršnjavi 10. srpnja tijekom glavne skupštine Društva umjetnosti održao govor u kome se žestoko obrušio na težnje mladih umjetnika. „Na polju umjetnosti i književnosti“, istaknuo je tada Kršnjavi “miče se mladost, sastavlja se u družtva, izdaje novine, hoće da radi, da ide novimi putevi. Valja da istražimo je li to zdrav, opravdan pokret.“ „Taj pokret“, ustvrdio je Kršnjavi, „neće i ne može ostaviti trag u kulturnoj poviesti našeg naroda, ako bude sliedio senzualističke pobude, nesolidne pohlepna načela i prolazne mode...“, budući da odcjepljeni umjetnici „apeliraju na ono u našoj duši, čim se od životinja ne razlikujemo“ a da „svoja umjetnička načela udešavaju po zahtjevima prolazne mode... lakoumno, brzo, da što brže do novca dođu.“ S druge strane Kršnjavi pomirljivim tonom konstatira da društvo umjetnosti nije dalo povoda odcjepljenju umjetnika. „Mi smo na trošak društva“, ističe on, „priređivali izložbe radnja naših umjetnika sasvim po njihovoj volji, mi smo njihove radnje publicirali uz njihovo sudjelovanje... nismo nikad ni jedne njihove želje odbili... .“ Usprkos povrijeđenoj taštini Kršnjavijev polemički nastup nije impulzivan i temeljito je pripremljen. “Pošao sam bio u Pariz“, veli on, „da proučim Caillebottovu zbirku, pa da tako na izvoru upoznam nov moderni svijet. Pošao sam u Beč, da vidim prvu izložbu ››Secesije‹‹.“ Riječju, upoznao se s modernim kretanjima na njihovom izvorištu.
Franjo Ksaver Kuhač |
Na težnje „mladih“ vrlo se brutalno obrušio Franjo Ksaver
Kuhač. On, je 15. srpnja 1898. objavio u vlastitoj naknadi brošuru naslovljenu „Anarkija
u hrvatskoj književnosti i umjetnosti- Poslanica umjetničkim secesionistima i
književnim dekadentima“. U svom je pamfletu izravno optužio mlade umjetnike da
pripadaju struji „koja teži za tim da našu mladež posvema pokvari, da joj
isčupa iz srca smisao za moral, religiju, domoljublje i ina plemenita čuvstva i
svojstva.“ „To su ponajviše ljudi“, ističe Kuhač, „koji nemaju ni kakve
umjetničke stručne naobrazbe ili samo veoma manjkavu, no imadu drzovitosti
zastupati književnost i umjetnost, koju nisu nikada ulili ni teoretički ni
praktički... Takva čeljad nije vam nikada napisala valjan roman, spjevala
valjanu pjesmu, niti imala kist u rukama; ali da sviet nekako zavara svojim
tobožnjim oštroumljem, proglašuje sve ono, što se dosele u nas proizvelo, kukavnim...
To gramzenje za originalnošću uneseno je u Hrvatsku od tudjih agitatora, koji
idu za tim, da sprieče Hrvate u njihovom naravnom razvitku, da im otruju krv i
mozak... .“ Među prvima je na Kuhačev pamflet odgovorio Janko Ibler,
napominjući kako se o njemu „ne može bez ironije govoriti.“, dok je Lunaček
ustvrdio „da ju je Kršnjavi autoru u pero diktirao“. No, pravu je podršku
mladim umjetnicima i njihovim težnjama dao dr. Josip Frank u seriji novinskih
članaka naslovljenih: „U obranu hrvatskih umjetnika- odgovor na poslanicu Fr.
Š. Kuhača“, objavljivanih u Hrvatskom pravu od 19. srpnja do 17. rujna 1898.
godine. Pravničkom vještinom Frank je u devet točaka u potpunosti pobio sve
Kuhačeve teze ukazavši na svu njihovu netočnost i proturječje.
Ivo Pilar |
Vrhunac polemike predstavljala je studija Ive Pilara
„Secesija“, koju je objavio tijekom mjeseca kolovoza i rujna 1898. godine u časopisu
Vijenac. Iste je godine Pilarova studija zbog velikog interesa javnosti tiskana
kao posebna publikacija naslovljena: „Secesija, studija o modernoj
umjetnosti“. „Svrha je ovom članku“, piše
on, „bar nešto doprinijeti da se općinstvo upozna sa ciljevima i principima
toga ››novoga smjera‹‹, što ga zovemo ››secesijom‹‹.“ „Secesija je“, ističe
Pilar „oznaka zastupnika modernih, naprednih ideja, nasprama zastupnicima
starih, konzervativnih ideja. Ta pojava koju danas zovemo ››secesijom‹‹, baš je
tako stara kao što i umjetnost sama.“ No,
Pilar odlučno pobija da je, prema rasprostranjenom mnijenju secesija „nekakva
nova škola“. To je, piše on „strašna zabluda, koja je ››secesiji‹‹ mnogo
škodila. Pod umjetničkom školom razumijevamo skup slikara, kipara ili
arhitekta, koji su se obično sabrali oko jednog učitelja, velikog majstora, te
nastoje svi svoju umjetnost usavršiti u stanovitom smjeru, a imadu pred očima
svoj teoretski cilj, koji nastoje opet postići teoretski odredjenim sredstvima
i načinima.“ Secesija, veli Pilar „nije nikada bila takova škola, niti će biti...
››Secesija‹‹ ne samo da nije škola, nego je upravo borba protiv škola i to 1.
borba protiv škola u opće, a 2. borba protiv škola dosadanje umjetnosti.“ Secesija
za Pilara također „nije niti jedan jedinstveni smjer, naprotiv ona je skupina
najraznoličnijih smjerova, koji imaju tek cilj zajednički, cilj da stvore novu
umjetnost. Kojim će se putovima to postići, prepušta ››secesija‹‹ sasvim
pojedincu umjetniku.“ Osnovni zahtjevi secesije prema Pilaru jesu: „prvo umjetnik mora imati apsolutnu individualnu slobodu stvaranja,
drugo: treba ujednostaviti spoljašnje forme; treće: valja sadržaj umjetnosti
obogatiti, i četvrto: umjetnost valja raširiti u sve slojeve pučanstva.“ Na Pilarovu se raspravu nadovezuje Dežmanov članak
„Naše težnje“ u kome također ističe, da moderna nije škola niti stil u
umjetnosti- ona je za njega „borba individua za slobodu.“ Moderna hoće, piše Dežman,
„da ljudi živu u sadašnjosti, da se oslone na svoju dušu, da svojim djelima
dadu pečat svoje osobe... Otvorila nam je sav svijet, otkrila nove vidike.
Moderna nastoji obuhvatiti cijelog čovjeka, ona teži za sintezom idealizma i
realizma, ona hoće da nagje sredstvo, kojim bi čovjek najbolje i najljepše
mogao izraziti svoje biće i zadovoljiti svojem pozivu. Ona ne otklanja nijedan
osjećaj, nijednu misao, jer se bori za prava pojedinca, kao što i zahtjeva od
pojedinca: da bude svoj. To je glavno načelo moderne!“
Arh. Korb i Kalman Giergl, Studija pročelja Umjetničkog paviljona (izvor: Viesti družtva inžinira i arhitekta u Hrvatskoj i Slavoniji, br. 5,, Zagreb, 1895.) |
1. HRVATSKI SALON 1898.
Središnji događaj tijekom previranja 1898. godine bila
je izložba 1. Hrvatskog salona. Izložba
je otvorena u organizaciji Društva hrvatskih umjetnika 15. prosinca 1898. u
Umjetničkom paviljonu. Već tijekom otvorenja pobudila je veliki interes
javnosti. „Svijet je upravo navalio u izložbu“, piše Zdenka Marković, „uzbudili
ga talambasi, u koje je udario Kuhač sa svojim drugovima, pa je sve došlo, da
vidi taj egzotični cvijet izrastao na našem tlu.“ Događanje je popratila i publikacija
„Hrvatski Salon 1898.“. Njen proslov napisao je Ksaver Šandor Gjalski. On se u
njemu neposredno obrušio na Kršnjavija ističući, kako su: „Prestala vremena i
za naš narod i za našu umjetnost kad je već dobro bilo, da se što stvorilo
prema zahtjevima škole, potvrdjenim po propisima kakvog ministarstva za
nastavu, i kad se je moglo držati, da je umjetno djelo izvrsno, ako koristi
izravnim utjecajem i direktnom rieči narodnom našem nastojanju za očuvanje naše
narodnosti. Ta vremena su prošla i sve više prolaze. “ Izložbu u Umjetničkom paviljonu oštro je osudio Stjepan Korenić u nizu članaka objavljenih između siječnja i ožujka 1899. godine u „Katoličkom listu“.
Stjepan Korenić |
Korenić je u "Katoličkom listu" napao „umjetnike secesioniste“ zbog „lažnog liberalizma“ koji je „rastočio sav društveni život, privatni i javni“, te osuđujući njihova djela da grubo vrijeđaju „u nuditetu zakone kršćanske etike i estetike“. Na posljetku se povodom izložbe u „Narodnom novinama“ javio i Kršnjavi serijom članaka naslovljenih „Kritična razmatranja“. Pomalo ironizirajući Kršnjavi „razmatranja“ započinje pitanjem- što je secesija? „Već od nekog vremena raspravlja se javno i dosta živahno“, piše Kršnjavi, „o modernom pokretu u književnosti i umjetnosti, dapače prepirka se zaoštrila do strastvenosti, premda u istinu nije imala pravog povoda. Niti se je u književnosti niti u umjetnosti itko znamenitim kakovim djelom iztaknuo bio, koje bi bilo u opreci sa dosadašnjim pojavama duševnoga našega razvitka, niti je s toga itko pravom mogao te nove prevratne proizvode napadati, niti je usljed toga opet itko imao bio uzroka, braniti se. Cieli pokret bio je samo jeka velikom bukom inscenirane t. zv. ››Secesije‹‹ u Beču. Mladi ljudi počeli su izdavati novi list: ››Mladost‹‹, kojega se šesti i posljednji broj ima smatrati nekim navještajem rata neprijateljima kojih nema, niti ih je bilo. Počeli mladenci u Beču pisati, kako nam je svim strašno zlo, došli u Zagreb, pa nam stali pisati ››da se je današnje zlo razvilo postepeno, te se može samo postepeno umanjivati‹‹... Gledali smo jedan drugog, pitali se: Je li ti zlo? Nije!- Jesu li oslabile sile? - Nisu! Koji smo blažene ćudi, nasmijali smo se malo, ali koleričniji od nas starijih počeli se ljutiti, pa kad su apoštoli nove nauke po kavanama i ulicama počimali soliti nam pamet i kad su neki mladići stali pripoviedati u nas baš nihilistična načela, planu naš zaslužni Franjo Žaver Kuhač, te zamahne svojim prokušanim perom, kao kakvim buzdovanom, pa udri na sve strane i kud treba i kud ne treba. Bilo je svakojakih odgovora, koji nisu dovoljno uvažavali poštenu namjeru našega čestitoga stručnjaka u glazbenoj umjetnosti, a nisu bili napisani ni s dovoljno stručnom spremom. Uznemirilo je prijatelje umjetnosti i našega kulturnog razvoja ovo bučno udaranje u bubanj reklame, grozničavo trzanje i započet rat bez uzroka baš na sve strane, dapače medjusobni rat medju samim umjetnicima. Vojna svih proti svima bez potrebe i bez smisla, secesija od nikuda i nikamo.“ „Secesija je“ zaključuje Kršnjavi, „jedno pusto ime“.
Celestin Medović, Bakanal, 1893. (vlasništvo Moderne galerije) |
„SECESIJA UZ SECESIJE“ I PRVI NASTUP HRVATSKIH ARHITEKATA
Završetkom Salona tijekom ožujka 1899. godine polako
se počela smirivati i polemika između „starih“ i „mladih“. No, s druge je
strane sve očitiji postajao razdor među „umjetnicima secesionistima“ okupljenim
oko Društva hrvatskih umjetnika. Osobito je nezadovoljan stanjem u društvu bio Oton
Iveković, ponajviše zbog nejasnog poslovanja s društvenom blagajnom te
nezdravih odnosa među njegovim članovima. Na posljetku Iveković je tijekom
1901. godine napustio društvo, a što ujedno označilo i početak njegova kraja. Nakon
duge agonije, Društvo hrvatskih umjetnika prestalo je s radom tijekom 1903.
godine. Većina članova vratila se matičnom Društvu umjetnosti. Ovaj je događaj
samo potvrdilo Kršnjavijeva ranija predviđanja. „Secesija iz secesije bila je
gotova“, piše Kršnjavi, „Nova secesija nazvala se staru secesiju
››Maffijom‹‹... Zlorad čovjek mogao bi bio razdor još povećati, ali medju nama
nije bilo takova čovjeka. Mi smo dosljedno išli za izmirenjem oprjeka i za
sjedinjenjem svih umjetnika u jedno kolo.“ Nakon što je Iveković napustio Društvo hrvatskih
umjetnika, početkom 1901. godine u zajednici s Celestinom Medovićem organizirao
je u Umjetničkom paviljonu tzv. „Proljetnu izložbu umjetnina“. Izložba je
otvorena 5. ožujka 1901. godine. Na izložbi su bili predstavljeni radovi Ivekovića
i Medovića, te ostvarenja njihovih đaka. No tada su po prvi put uz likovne
umjetnike na izložbi organizirano nastupili i hrvatski arhitekti: Ćiril Metod
Iveković, Hönigsberg i Deutsch, Ferdinand Kondrat, Vjekoslav Bastl, Josip
Marković i Stjepan Podhorsky. Ovim se istupom interesna sfera moderne s
književnih i likovnih tema proširila i na područje arhitekture.
Celestin Medović, Dolazak Hrvata, 1903. (nalazi se u tzv. "Zlatnoj dvorani" nekadašnjeg "Vladina odjela za bogoštovje i nastavu" u Opatičkoj ulici 10) |
„Proljetna izložba umjetnina“ pobudila je velik
interes u javnosti. Kritički prikaz izložbe Kršnjavi je objavio u nekoliko je
nastavaka u Narodnim novinama. Pomalo likujući nad razdorom među umjetnicima,
Kršnjavi se u uvodu osvrnuo na događaje
tijekom nekoliko prethodnih godina. „Medović i Iveković“ piše Kršnjavi,
„priredili su posebnu izložbu sa nekolicinom drugih umjetnika i sa svojim
učenicima i učenicama. Oni su se odciepili od ostalih umjetnika. Nema za to
nikakvoga umjetničkoga razloga. Umjetnici, što su sad izložili, ne
predstavljaju nikakav smjer, nikakvu secesiju od kakove konservativne struje,
već je ovo odciepljenje niklo iz osobnih motiva: jer se umjetnici nisu znali
složiti s drugima na zajednički rad. Badava bi bilo žaliti ovakovu pojavu;
umjetnost je slika kulture svoga vremena, i kad je individualizam prevladao
svuda, vladat će i medju umjetnicima... Veliki umjetnici stvore sljedbu time,
što ih nesamostalni umjetnici sliede; ali jači talenti uviek će nastojati, da
se opet osove na vlastite noge, da budu individualni. Ta umjetnička
samostalnost lahko se prenaša i na umjetničku družtvenu organizaciju, pa se za
to umjetnici cjepkaju u posebne skupine ne samo kod nas već i drugdje. Umjetnici
oko Bukovca i ovi umjetnici, što su sada izložili, mogli bi iz toga razkola
imati koristi, kad bi se takmili u tom, tko će ljepše i bolje izložiti; ali
razkoljene skupine naših umjetnika evo takme se više množinom svojih slika nego
vrsnoćom. Već u... takozvanom prvom ››salonu‹‹ družtva hrvatskih umjetnika...
bilo je izloženo svašta, što nije spadalo u izložbu, kojekakve nezrele,
površne, pače ružne skice i študije, a sad i ovi umjetnici... čine jednako zlo,
pa su pred obćinstvo iznieli mnoižnu nedotjerasnih, pače i nevaljalih radova,
kojih nipošto ne bi izložiti smijeli.“ U nastavku prikaza Kršnjavi analizira
Medovićeve i Ivekovićeve slike. Osobito pomno secira, uz ironične upadice, Medovićeve
historijske prikaze „Bakanal“ („Rimljani nisu kanibali“), „Splitski sabor“
(„Pokus sjedinjenja iztočne i zapadne crkve u XIX. stoljeću“), „Četiri
srijemska mučenika“ i „Dolazak Hrvata“ („Rekao bih: predstavlja Indijance, kako
na obali velikog oceana sunce obožavaju“), zaključujući, „da se Medović za
svoje historijske slike ne pripravlja dovoljno, već da se odmah laća slikanja.“
Arh. Vjekoslav Bastl, Idejni projekt za crkvu sv. Blaža (izvor: Arhitektonische Monatshefte, br. 7, Beč, 1901.) |
Zadnji dio prikaza „Proljetne izložbe“, Kršnjavi je u
potpunosti posvetio arhitektima. Važno je istaknuti, da je riječ o prvom sustavnom
kritičkom prikazu radova hrvatskih arhitekata u domaćem tisku. No, kao i kod slikara, Kršnjavi je i kad piše
o arhitekturi vrlo kritičan i nerijetko ironičan. „Vidi se da je i tu“, piše
Kršnjavi, „naglo probrano što se je baš našlo. Niti su izložili svi arhitekti,
niti su pojedini izložitelji pokazali podpunu sliku svoga zrelog rada.“ Ćirila
Metoda Ivekovića i arhitekte Hönigsberga & Deutscha, naziva „zanimljivim
graditeljskim talentima“, a osobito se polemički okomio na projekt crkve sv.
Blaža arhitekta Vjekoslava Bastla. „Mladi arhitekti“, piše Kršnjavi,
„upotriebili su ovu sgodu, da se uz ››stare‹‹ postave, pa da nam navieste svoje
novo evangjelje. Dvije facade crkve sv. Blaža i jedna bečka kuća od Bastla u
stilu secesije vrlo su čudnovate, jedna osnova crkve sv. Blaža naliči kakovoj
peći, krematoriju za spaljivanje mrtvaca, a druga je nalik staklenoj kakovoj
posudi... Privatna kuća bečka meni se ne mili, jer mi je odurna ta moda
olizanih secesionističkih pročelja. Wagner, prorok nove graditeljske škole,
proglasio je načelo, da se crkve moraju drugačije graditi, nego li do sada...
Sve te reforme opravdane su, ali ipak ne treba da se plaća ružnom vanjštinom.
Crkva mora da ostane u svemu što je bitno vierna tradiciji i konservativnim
načelima... Ako mladi ljudi hoće, da sbilja grade kada crkvu, pa ne će da nam
samo fantastične slike predočuju, onda će morati manje radikalno postupati.“ I
dok kritizira Bastla, Kršnjavi ne skriva oduševljenje sa Stjepanom Podhorskim.
„Podhorsky me je upravo obradovao“, piše Kršnjavi, „svojom osnovom za toranj
crkve sv. Marka u Zagrebu. Mladjahna svježost i bujna fantazija govori iz te
osnove... Podhorsky bi trebao poći u sviet, da još nekoliko godina sprovede u
velikim gradjevnim atelijerima... .“ „Mladja generacija graditelja“, zaključuje
Kršnjavi, „budi u meni dobre nade za budući razvoj Zagreba.“
POLEMIKE S ARHITEKTIMA
Nakon što je 1903. godine prestalo s radom Društvo
hrvatskih umjetnika, glavna je oštrica rasprava preusmjerena na područje
arhitekture i zaštite kulturne baštine. I na ovom se području Kršnjavi iskazao
kao elokventan sugovornik. Od 1880. aktivno je pisao o urbanističko-
arhitektonskoj problematici grada Zagreba, a od 1891. godine član je njegova
građevno - gospodarskog odbora. Predlagao
je regulacije pojedinih dijelova grada, ulica i trgova. S osobitim se
zanimanjem posvetio regulaciji Kaptola i okolice. Tim je povodom u „Glasniku
Društva umjetnosti“ 1886. godine napisao: „Nadbiskupska palača jest
najveličanstvenija profana zgrada u Zagrebu, koja sa stolnom crkvom tvori
arhitektonsku cjelinu osobite ljepote. Baš ta najkrasnija zgrada nema pred
sobom toliko prostora, da bi se pregledati mogla, da bi mogla postati uresom
grada! Što će biti, ako se pred nju posagrade s vremenom trokatnice? Kuće pod
nadbiskupskim zidom moraju pasti sad ili poslije... Petrinjska ulica mogla bi
postati jedna od najljepših ulica Zagreba, da se smjerom, koji teče, ravno
pruži. Ona vodi upravo na sredinu nadbiskupske palače.“
Idejna skica Školskog foruma (izvor: Viesti družtva inžinira i arhitekta u Hrvatskoj i Slavoniji, br. 1,,Zagreb, 1896.) |
Kršnjavi je poznavao mnoge poznate europske arhitekte,
među inima Hermanna Helmera, koga je pozvao u Zagreb, da sa njim vijeća o
gradnji novoga glazbenog zavoda“. Najambicioznija Kršnjavijeva urbanističko- arhitektonska
zamisao je gradnja tzv. „Školskog foruma“- reprezentativnog kompleksa palača
prosvjetnih i kulturnih institucija na prostoru između Savske ceste i
nekadašnje Ciglane. Povodom te zamisli 1893. godine raspisan je međunarodni pozivni
natječaj na koji su pozvani: Helmer & Fellner, Ludwig & Hülssner,
Hermann Bollé, Kuno Waidmann i Josip pl. Vancaš. No, niti jedna natječajna
osnova nije bila prihvaćena, zbog čega je sastavljen novi građevni program, a
gradnja je povjerena Ludwigu & Hülssneru. Naposljetku je od čitavog Kršnjavijeva
programa izvedena samo Palača srednjih škola.
Kršnjavi prikazan kao Don Kihot dok juriša na vjetrenjaču (Bakačeva kula) i kaptolske zidine, Satir, 16. 9. 1901. |
Polemika Kršnjavija s arhitektima započela je tijekom
1906. godine. Glavni su akteri polemike arhitekti okupljeni oko Kluba hrvatskih
arhitekta: Stjepan Podhorsky, Viktor Kovačić, Vjekoslav Bastl, Edo Schön, Ćiril
Metod Iveković i Hugo Ehrlich, te konzervator Gjuro Szabo i novinar i publicist
Vladimir Lunaček. Središnja je tema polemike „sačuvanje starih umjetničkih i
historičkih mjesta i spomenika“ Uvertira sukobu bila je Kršnjavijeva inicijativa
o rušenju obrambenog renesansnog zida oko zagrebačke katedrale. Protiv ove
ideje 1900. pobunila se hrvatska kulturna javnost, koja je predvođena Josipom
Brunšmidom uputila nadbiskupu i Kaptolu: „Predstavku hrvatskih historičara i
arheologa u poslu očuvanja srednjovječnih utvrda oko stolne crkve zagrebačke“. Izrazito
je burno tada reagirao Viktor Kovačić, usprotivivši se neprikosnovenom
autoritetu „obnovitelja“ zagrebačke katedrale Hermannu Bolléu. „Ma kakav Bollé!“,
uzviknuo je Kovačić, „Topove bi trebalo dovući i napucati oba tornja stolne
crkve.“ Sukob je kulminirao 30. rujna 1906. godine, kada su se članovi „Kluba
hrvatskih arhitekta“ predstavkom banu Teodoru Pejačeviću, usprotivili njegovoj odluci
o rušenju Bakačeve kule. Predstavka je
pokrenula žestoku polemiku u javnosti i
dnevnom tisku. Već drugi dan bila je objavljena u dnevnim listovima „Obzor“ i
„Pokret“, a ubrzo se u polemiku uključili i „Agramer Tagblatt“, „Hrvatska“ i „Narodne
Novine“. Ova je polemika vidno uznemirila ne samo Vladu i crkvene velikodostojnike
već i Kršnjavija, koji je bio glavni zagovornik rušenja. Zbog nastale situacije
Vlada je predsjednika kluba Podhorskog pozvala na i političku odgovornost s
„izričitom napomenom, da će se protiv kluba provesti i oblastni postupak, ako
klub ne prestane s protivljenjem i objavljivanjem novinskih članaka.“ U
obračunu s klubom, zbog povrijeđene taštine, osobito je bio nemilosrdan Kršnjavi,
koji se na gotovo posprdan način u „Agramer Tagblattu“ zapitao: „Viktor
Kovačić, K. H. A. Wer ist herr Viktor Kovačić?“ Članovi Kluba hrvatskih
arhitekta nisu uspjeli u svojoj nakani te su Bakačeva kula i renesansni srušeni.
Ovim je ishodom osobito bio razočaran Gjuro Szabo, koji je u jednom
neobjavljenom rukopisu naslovljenom: „Krivci katastrofe hrvatskih spomenika
povijesti i umjetnosti“ uz ime Kršnjavija ljutito napisao: „On je pristao na
sve strahote, koje je Bollé predlagao i izvodio... Po vlastitom priznanju vidio
je, da je Bollé predaleko zašao, a opet mu je povjeravao radove, opet mu je
sekundirao, dapače u svinjariji odstranjenja Bakačeve kule. Kako bi danas
izgledali problemi Zagreba drukčiji, da je kula ostala.“
Crkva sv. Križa u Križevnima na razglednici s početka 20. stoljeća (izvor: MK-UZKB-OGS) |
Nakon ovih događaja polemika između
članova Kluba hrvatskih arhitekta i Kršnjavija na neko se vrijeme primirila. U
nekoliko im navrata Kršnjavi čak daje i potporu, primjerice Viktoru Kovačiću
uslijed problema tijekom gradnje crkve sv. Blaža. Tijekom 1908. i 1909. godine
član je ocjenjivačkog suda „Natječaja za regulatornu osnovu Kaptola i okolice“
i „Natječaja za gradnju župne crkve sv. Blaža“. Novi je sukob izbio tijekom
1910. godine, i to između Kršnjavija i arhitekta Podhorskog, a povodom obnove
crkve sv. Križa u Križevcima. Naime, povodom obnove crkve križevačka je gradska
uprava krajem 1909. godine pozvala Kršnjavija: „da im dade upute, kako bi
se imala provesti definitivna obnova crkve sv. Križa.“ Za izradu projekta
Kršnjavi je predložio arhitekta Dionisa Sunka. No, ova se ideja nije svidjela
križevačkom biskupu Juliju Drohobeckomu, koji nagovara gradonačelnika dr.
Stjepana Pompera da se u Križevce pozove i arhitekt Stjepan Podhorsky. Tijekom
1911. godine pitanje obnove križevačke crkve rezultiralo je otvorenim sukobom
Kršnjavija i Podhorskog. Sukob je kulminirao 11. kolovoza kada je Kršnjavi
nasred zagrebačke Ilice sačekao Podhorskog i ljutito mu zaprijetio, da do
obnove crkve prema njegovom projektu neće nikada doći. Vidno iznerviran ovim
napadom Podhorsky se nekoliko dana kasnije obratio za pomoć Zemaljskom
povjerenstvu sa zamolbom „da proti ovakovim nedostojnim podvalama jednog
kapricioznog čovjeka energično postupa”. Kršnjavi nije
uspio u svom naumu i crkva je do 1913. godine obnovljena prema zamisli
Podhorskog. .Zanimljivo
je, da je na kraju Kršnjavi priznao svoju pogrešku te se čak i sprijateljio s
Podhorskim. Kako piše Podhorsky: „Dr. Isidor Kršnjavi bio je bez dvojbe vrlo
uman i nadaren čovjek, ali je stajao pod uplivom istih umjetničkih zabluda,
imenito u mlađim danima svojega života, što je pod starost i sam priznavao, kada
je konačno postao i subrat (confrater) franjevačkog reda, baveći se pisanjem i
slikarstvom. Rekao je, da je često griješio, pa da mu je sada drago, da je u
svojoj starini ostala netaknuta crkva sv. Križa u Križevcima. U spomen te borbe
oko obnove crkve sv. Križa u Križevcima poklonio je arhitektu Podhorskom
vlastoručno slikanu mrtvu prirodu s napisom: »Mome prijatelju arhitektu
Podhorskomu«.“
Arh. Stjepan Podhorksy, Crkva sv. Križa u Križevcima neposredno nakon obnove 1913. (izvor: MK-UZKB-OSP) |
KRŠNJAVIJEVA KRITIKA MODERNISTIČKOG SUBJEKTIVIZMA I MODERNA ARHITEKTURA
Kršnjavi nije bio nimalo naklonjen prema novim arhitektonskim
tendencijama. Pisao je bez imalo susprezanja, da mu je odurna „ta moda olizanih
secesijonističkih pročelja.“ A prema ostvarenjima arhitekata nerijetko je bio
ironijski kritičan. Osobito je kritizirao ostvarenja Vjekoslava Bastla za
arhitektonski atelijer Hönigsberg & Deutsch. „Kuća zubara Rado-a na
Jelačićevom trgu“, piše Kršnjavi, „izgleda kao krletka“, a kuća Elza fluid dom
za njega je „sasvim ekstravangardni eksperiment“. O arhitektu Viktoru Kovačiću
ironično bilježi: „Talentiran čovjek, ima dobrih ideja i ukusa, ali je
ljenčina, koja ne uči niti radi ustrajno, nego po kavanama pripovjeda, koliko
je vrijedan. Bohèma. Šteta za njega.“ Kovačićevu vilu za kipara Roberta Frangeša
Mihanovića na Rokovom perivoju ironično uspoređuje sa „onom starom kućicom u
Ilici čelo Kačićeve ulice, gdje ima staretinar dućan a brusar pod slikovitim
krovićem svoju otvorenu radionu. Ta je kućica osobito slikovita kad se nuz
stari stakleni hodnik suši šareno rublje. Šteta
što i to nije (Kovačić, op.a.)“, zaključuje Kršnjavi, „oponašano na onoj
vili.“
Arh. Vjekoslav Bastl za Hönigsberg & Deutsch, Kuća zubara dr. Eugena Rada na Trgu bana Jelačića 5 nakon izgradnje 1905. |
Kršnjavijeva nesklonost modernoj arhitekturi temeljila
se na tezi, da je arhitektura početkom 20. stoljeća pod utjecajem
nominalistički subjektivizam izgubila vodstvo u umjetnosti. Ovu je tezu Kršnjavi
postavio u predavanju „O modernoj umjetnosti“. „Što je u graditeljstvu
nastupilo odmah poslije velike reparacije stilova u XIX. stoljeću, to doduše
izgleda kao da ima na sebi jedinu prednost da je novo“, no ističe Kršnjavi,
„objektivni motrilac kulturnih pojava naći će, da se tu traži nešto novo ne
samo zato što su ljudi vazda željni promjene i novotarije, nego tu nastaje
nešto novo, jer nove zadaće, nov materijal, novi tehnički problemi zahtijevaju
nove oblike.“ „Razumljivo je“, smatra Kršnjavi, „da se ti novi oblici tek
moraju tražiti pa su zgrade što su gradjene posljednjih 20 godina često sasvim
ekstravangardni eksperiment, primjerice Elsafluid- dom u Zagrebu.“ No za njega
nema sumnje, „da će se napokon naći rješenje arhitektonske zadaće, o kom će se
moći reći, da je lijepo.“ Kako bi to mogli postići, za Kršnjavija je nužno, da
ustanovimo „kako shvaćamo pojam ljepote“. U tom kontekstu, prema njemu, na prvom mjestu
valja revidirati pojam „oblika“. „Naučili smo“, piše Kršnjavi, “smatrati oblik
kao nešto izvanjsko, nešto što je na površinu predmeta vezano.“ Umjesto toga,
mišljenja je on, valja da „oblik smatramo za rezultat djelovanja ideje, koja
svojom energijom materiju individualizira.“ Sukladno tome zaključuje, kako „kod
umjetnina, umjetnikov čin individualizira materiju, pa iz nje tvori oblik prema
umjetnikovoj ideji. Ona je životni princip umjetnine.“
„Svagdje gdje se unutarnje djelovanje tvorne snage“, piše Kršnjavi, „najsavršenije i najjasnije izražava u vanjštini, smije se reći da je ta vanjština lijepa... Prema tome je tehnički savršeno izradjen željeznički most lijep, isto tako kao što je lijep velik trgovački velegradski dom, u komu se izražava svrha zgrade najprimjerenijom konstrukcijom iz željeza i betona.“ „Jednako je lijepa“, piše on, „katedrala gotskoga sloga, u kojoj se najsavršenije u kamenu izražava unutrašnja ideja, koja je stvorila vanjske oblike crkve.“ No, temeljnu ideju željezničkog mosta, kolodvora ili trgovačke kuće, prema njemu je mnogo lakše razumjeti, nego „unutarnju stvarajuću ideju katedrale“, koja počiva na misteriju, odnosno ideji kršćanskog (katoličkog, op. a.) vjerovanja u supstancijalnu prisutnost Kristovu u euharistiji, a prema kojoj se crkva s punim pravom naziva kućom božjom. Upravo je to za Kršnjavija ona ideja izrasla iz misterija i filozofije srednjovjekovnog skolastičkog realizma u kojoj je sadržana „djelujuća forma“ koja je „stvorila velebne one hramove, veličanstvenije od najljepših i najvećih kraljevskih dvorova.“ Stoljećima su, piše Kršnjavi arhitekti gradili te hramove „po svom najboljem znanju“ i „tehničkom umijeću svoje dobi“, dok se nije „došlo do najsavršenije konstrukcije, koja se za kamenu gradjevinu zamisliti može, do gradjevina u gotskome stilu.“ Za njega je gotički stil primaran kao i grčki, „dok su svi ostali slogovi do XIX. stoljeća derivirani, rimski slog iz grčkoga, renesanca iz rimskoga a barok iz renesance.“ Gotičke su crkve za Kršnjavija organički „prema jedinstvenom idealnom cilju zamišljene i do posljednjega ornamenta prema toj ideji provedene.“ U tom kontekstu Kršnjavi ističe važnost 19. stoljeća, odnosno romantizma koji se nadovezao „na srednjovječne kulturne predaje“ i obnovu „srednjovječne filozofije“. Romantičarski je pokret, tvrdi Kršnjavi, smatrao svojim idealom sjedinjenje svega što je ljudsko s božanskim, a njegovi su sljedbenici „prigrlili s oduševljenjem katolicizam i temeljne nazore skolastičke filozofije o realizmu pojmova.“ Upravo je to razlog prema njemu, zbog čega su u 19. stoljeću „uskrsli oblici gotskoga stila, tako da su mnoge moderne crkve gradjene u tom stilu a stare su tečajem stoljeća dogradjene ili prema prvašnjoj osnovi pregradjene.“
„Svagdje gdje se unutarnje djelovanje tvorne snage“, piše Kršnjavi, „najsavršenije i najjasnije izražava u vanjštini, smije se reći da je ta vanjština lijepa... Prema tome je tehnički savršeno izradjen željeznički most lijep, isto tako kao što je lijep velik trgovački velegradski dom, u komu se izražava svrha zgrade najprimjerenijom konstrukcijom iz željeza i betona.“ „Jednako je lijepa“, piše on, „katedrala gotskoga sloga, u kojoj se najsavršenije u kamenu izražava unutrašnja ideja, koja je stvorila vanjske oblike crkve.“ No, temeljnu ideju željezničkog mosta, kolodvora ili trgovačke kuće, prema njemu je mnogo lakše razumjeti, nego „unutarnju stvarajuću ideju katedrale“, koja počiva na misteriju, odnosno ideji kršćanskog (katoličkog, op. a.) vjerovanja u supstancijalnu prisutnost Kristovu u euharistiji, a prema kojoj se crkva s punim pravom naziva kućom božjom. Upravo je to za Kršnjavija ona ideja izrasla iz misterija i filozofije srednjovjekovnog skolastičkog realizma u kojoj je sadržana „djelujuća forma“ koja je „stvorila velebne one hramove, veličanstvenije od najljepših i najvećih kraljevskih dvorova.“ Stoljećima su, piše Kršnjavi arhitekti gradili te hramove „po svom najboljem znanju“ i „tehničkom umijeću svoje dobi“, dok se nije „došlo do najsavršenije konstrukcije, koja se za kamenu gradjevinu zamisliti može, do gradjevina u gotskome stilu.“ Za njega je gotički stil primaran kao i grčki, „dok su svi ostali slogovi do XIX. stoljeća derivirani, rimski slog iz grčkoga, renesanca iz rimskoga a barok iz renesance.“ Gotičke su crkve za Kršnjavija organički „prema jedinstvenom idealnom cilju zamišljene i do posljednjega ornamenta prema toj ideji provedene.“ U tom kontekstu Kršnjavi ističe važnost 19. stoljeća, odnosno romantizma koji se nadovezao „na srednjovječne kulturne predaje“ i obnovu „srednjovječne filozofije“. Romantičarski je pokret, tvrdi Kršnjavi, smatrao svojim idealom sjedinjenje svega što je ljudsko s božanskim, a njegovi su sljedbenici „prigrlili s oduševljenjem katolicizam i temeljne nazore skolastičke filozofije o realizmu pojmova.“ Upravo je to razlog prema njemu, zbog čega su u 19. stoljeću „uskrsli oblici gotskoga stila, tako da su mnoge moderne crkve gradjene u tom stilu a stare su tečajem stoljeća dogradjene ili prema prvašnjoj osnovi pregradjene.“
Arh. Vjekoslav Bastl za Hönigsberg & Deutsch, Kuća Elsa fluid dom (Feller) na uglu Trga bana Jelačića 11 i Jurišićeve ulice 1 nakon izgradnje 1906. |
Problemi za Kršnjavija nastupaju početkom 20. stoljeća
kada „pod uplivom najmodernijeg nominalizma“, dolazi do kritike neoskolastike i
neogotičkog stila 19. stoljeća. Nominalizam se tvrdi on „izvrgnuo u potpuni
subjektivizam, u poricanje ne samo svake bitnosti“, već je doveo i do toga, „da
subjekt gledaočev prema čuvstvu što ga on ulaže u umjetninu, odredjuje što je
lijepo a ne umjetnik, koji umjetninu stvara objektivirajući iz sebe svoju ideju
i ulažući svoje čuvstvo u umjetninu.“ Tim putem dolazi se do toga „da se
temeljna umjetnikova ideja ni malo ne cijeni, ne uvažuje, pače smatra
ništetnom... Glavno je da se zadovolji hiru gledaočevom.“ Za Kršnjavija to je potpuno
krivo shvaćanje svijeta, a čija je posljedica „da se u takovom autonomnom subjektu
gubi razumijevanje za pojam organičkoga jedinstva.“ Upravo je ovaj
nominalistički subjektivizam prema njemu doveo do gubljenja smislenosti kako
arhitekture, a tako i umjetnosti uopće.
I. Kršnjavi na ramenima dr. Ede Franka kontroverznog vođe Čiste stranke prava kojoj je Kršnjavi pristupio tijekom 1906. Karikatura je objavljena u Koprivama 1907. |
KULA JE SRUŠENA! (GÖTTERDÄMMERUNG)
Proces detronizacije Kršnjavija je započeo tijekom
1915. godine. Konzekvence ovog procesa bile su njegovo umirovljenje s položaja
redovitog profesora povijesti umjetnosti i kulture na zagrebačkom Sveučilištu i
ostavka s mjesta predsjednika Društva umjetnosti. Proces je od Kršnjavijevih
protivnika bio dobro pripremljen. Predvodila ga je skupina članova Društva umjetnosti,
mahom mlađih umjetnika okupljenih oko „Proljetnog salona“.
Ivan Tišov, Spomen - plaketa I. Kršnjavija povodom njegova sedamdesetog rođendana, 1915. |
Kao povod napadu poslužila je afera iz 1915. godine s plaketom kipara Ive Kerdića, izrađene povodom Kršnjavijevog sedamdesetog rođendana, a koja se trebala dijeliti članovima Društva umjetnosti. Na aversu plakete nalazio se Kršnjavijev portret, s kojim on nije
bio nikako zadovoljan, te je odlučeno de se plaketa povuče a primjerci daju
Kršnjaviju da ih uništi. Zbog ove je afere Kršnjavi u više navrata od svojih
protivnika bio optuživan da je oštetio nacionalnu imovinu.
I. Kršnjavi oko 1915. |
Pritisak na Kršnjavija kulminirao je koncem 1917. godine pred Generalnu skupštinu Društva umjetnosti s ciljem njegove smjene. Kao glavne aktere Kršnjavi ističe: Roberta Frangeša Mihanovića, Rudolfa Valdeca, Viktora Kovačića, Kolomana Mixicha, Artura Schneidera i Dušana Plavšića. Njima su se pridružili i mlađi umjetnici okupljeni oko „Proljetnog salona“- Ljubo Babić i Tomislav Krizman, a spominju se i slobodni zidari. „Velika zavjera u Društvu umjetnika Hrvatske!“, piše Kršnjavi, „Robert Frangeš i Mixich s jedne strane, Kerdić s druge, dr Artur Schneider i Viktor Kovačić s treće strane urotili su se u namjeri da me sruše. Dr. Schneider je mobilizirao slobodne zidare i proveo agitaciju s njihovim najagilnijim članom, bankovnim direktorom Plavšićem... Mladi Ljubo Babić je agitirao preko svoga strica Babića Đalskog (Ksaver Šandor Gjalski, op.a.)... .“ Iako Kršnjavijevi protivnici nisu uspjeli u nakani da ga smjene na Generalnoj skupštini, Kršnjavi donosi odluku da se sam povuče. Ostavku je predao 1. studenog 1918. godine. Njegova je ostavka uslijedila samo tri dana nakon što je Hrvatski sabor raskinuo državno-pravne veze s Austro-Ugarskom i proglasio Državu Slovenaca Hrvata i Srba. Odmah po proglašenju nove državne tvorevine Kršnjavi je politički proskribiran, a jedan ilustrirani list objavljuje njegovu karikaturu s potpisom: „Sablast iz prošlosti.“
Napad na Kršnjavija na vrhuncu je tijekom 28. i 29. studenog kada mu u posjetu ispred Narodnog vijeća dolazi „jedan detektiv u pratnji vojnika s nasađenim bajunetom.“ „Stigavši u sobu“, piše Kršnjavi, „u detektivu prepoznam slikara Ljubu Babića, a u vojniku mladog Šumanovića (slikar Sava Šumanović, op.a.)... .“ Iako se kao razlog dolaska navodi prikupljanje potrebnih podataka o umjetničkim djelima i muzejskim predmetima povodom prekida državno pravnih odnosa s Mađarskom, a koji su ondje dospjeli iz Hrvatske, iz samog tijeka razgovora očita je namjera kompromitacije cjelokupna Kršnjavijeva djelovanja. Razgovaralo se o deset tema: o arhivalijama što su za vrijeme Khuena Héderváryja poslane u Budimpeštu, slikama Bukovca, Csikosa i Medovića koje je kupila mađarska vlada, proslavi tisućugodišnjice ugarskog kraljevstva, prodaji predmeta iz kaptolske riznice i raznošenju katedralnog namještaja, Kršnjavijevoj korespondenciji s Strossmayerom i umjetnicima, ostavštini slikara Mašića, te o pitanjima o kojima su se tijekom prijašnjih polemika najviše lomila koplja, napose o obnovi zagrebačke katedrale i rušenju Bakačeve kule. Bio je to posljednji čin Kršnjavijeva rušenja u kom je, duboko uvjeren u ispravnost vlastitih postupaka, odgovarajući na Babićeva pitanja, do zadnjeg trena suvereno vladao situacijom:
" ...Šesto pitanje (Babić, op. a.): Tko je onoga Švabu Bolléa doveo u Zagreb?
Ja (Kršnjavi, op. a.): Kaptolski graditelj Schmidt povjerio mu je izvedbu katedrale: uostalom Bollé je stekao velike zasluge u hrvatskom graditeljstvu.
Babić: Ali nikakve umjetničke zasluge. Viktor Kovačić je bio u pravu kazavši kako bi Katedralu valjalo topovima sravniti sa zemljom.
Ja: To je glupost! Oprostite prečuo sam da Kovačiću dajete za pravo. Uostalom, vi mlada gospoda ne možete donositi sudove o umjetničkim nazorima starijeg pokoljenja. Vaši sinovi i unuci će vjerojatno o vama rasuđivati podjednako, kao i Vi o prošloj generaciji.
Babić: Bilo bi mi drago kad biste za pedeset godina mogli vidjeti kakvi se sudovi donose o vama...
Posljednje pitanje: A što je s Bakačevom kulom?
Ja: Moja je zasluga što je kula srušena.
Babić: Unesite to u zapisnik.
Ja: Dakako, to zabilježite. Pročelje katedrale je projektirano i izvedeno uz velike troškove pod pretpostavkom da će se sadašnji toranj srušiti (Kršnjavi misli na srušenu Bakačevu kulu, op. a.) kada pročelje bude dovršeno. kad bi kula morala ostati ispred crkve, pročelje bi valjalo projektirati drugačije i ostaviti stari portal. To sam gledište zastupao i borio sam se protiv suprotnih gledišta u javnoj polemici, što je Bogu hvala, urodila dobrim uspjehom: kula je srušena!"
Upravo su ove posljednje riječi postale metaforom Kršnjavijeva pada, koji je ujedno označio i završetak jednog dinamičnog razdoblja u razvoju hrvatskog modernog društva. Petnaest godina nakon ovog razgovora Ljubo Babić u knjizi: "Umjetnost kod Hrvata u XIX. stoljeću" o Kršnjaviju je napisao slijedeće: "Kršnjavi gotovo kroz tri decenija pokreće, vodi i, recimo, skreće prema svojoj volji cijeli naš likovni razvoj. I nema tamo 70- tih godina prošlog vijeka pa blizu pred rat nijednoga značajnijeg ili sasvim neznačajnog likovnog pitanja ili događanja, u komu ne bi sudjelovao, bilo kao glavni akter, bilo kao pokretač, bilo kao promatrač ili neumorni protivnik, napadač, bilo kao temperamentni kritičar."
PRILOZI
IZBOR IZ TEKSTOVA IZIDORA KRŠNJAVIJA
POPIS LITERATURE
Karikatura Kršnjavija objavljena u Koprivama 1907. |
IZBOR IZ TEKSTOVA IZIDORA KRŠNJAVIJA
U izboru Kršnjavijevih tekstova donosimo u presliku dva njegova članka. Prvi je objavljen tijekom 1906. godine u "Kolu hrvatskih umjetnika" u izdanju Matice hrvatske. Riječ je o uvodniku- "popratnom slovu" u kome Kršnjavi kritički analizira djela Frangeša Mihanovića, Valdeca, Mašića, Kovačevića, Ivekovića, Crnčića, Medovića, Bužana, Sesie i Šenoe. Kršnjavijevo „popratno slovo“ važan je tekst u kontekstu razvoja hrvatske teoretske misli. Osobito su važna njegova teoretska i kritička razmišljanja o estetici i psihologiji, Wilhelmu Wundtu, te osvrt na glasovitu knjigu o estetici Benedeta Crocea (Estetica, 1902.)
Drugi Kršnjavijev tekst naslovljen je: „O modernoj umjetnosti“. Riječ je ustvari o njegovom predavanju publiciranom je 1916. u časopisu „Hrvatska prosvjeta“. Ovo je predavanje iz teoretskog kuta zanimljivo, budući da Kršnjavi kritički raspravlja o fenomenu „moderne umjetnosti“, te iz kulturološkog kuta, budući da za komparativne primjere za potvrdu svojih teza koristi djela slikara Vasilija Kandindkog nastala u vrijeme „Der Blaue Reitera“. Predavanje „O modernoj umjetnosti“, Kršnjavi započinje fundamentalnim pitanjem: „“Gdje počinje umjetnost biti moderna?“
KOLO HRVATSKIH UMJETNIKA I.
MATICA HRVATSKA, 1906.
POPRATNO SLOVO
Milenko D. Gjurić, Ex Libris, dr. Iso Kršnjavi |
HRVATSKA PROSVJETA
KOLO HRVATSKIH KNJIŽEVNIKA, GOD. III. BR. I. - III.
O MODERNOJ UMJETNOSTI
POPIS LITERATURE
BABIĆ, Ljubo, Umjetnost kod Hrvata u
XIX. stoljeću, Matica hrvatska, Zagreb, 1934.
BABIĆ, Ljubo, Pregled hrvatske
umjetnosti, Obzor, Spomen knjiga 1860 – 1935., Zagreb, 1935.
BARAC, Antun, Hrvatska književna
kritika, JAZU, Zagreb, 1938.
BAZALA, Albert, Značenje umjetnosti u
životu naroda, Predavanje na svečanoj sjednici o pedesetoj godišnjici
Strossmayerove galerije 18 maja 1935., posebni otisak iz Spomenice JAZU u
Zagrebu, 1935.
BAZALA, Albert, Filozofski portret
Franje Markovića, Institut za filozofiju Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 1974.
BOGDANOV, Vaso, Hrvatski narodni pokret
1903/4, JAZU, Zagreb, 1964.
BOGNER, dr. Josip, Polemika oko hrvatske moderne, Polemike u hrvatskoj književnosti,
priredio Ivan Krtalić, knjiga 7, Mladost,
Zagreb, 1983., str. 7-14
BRANDSTÄTTER, Christian (uredio), Vienna 1900 and the Heroes of
Modernism, Thames & Hudson, Vienna, 2005.
BUKOVAC, Vlaho, Moj život,
Književni Jug, Zagreb, 1918.
CONRADS, Ulrich,
Programi i manifesti arhitekture XX. stoljeća, prvo hrvatsko dopunjeno i
prošireno izdanje, uredio Krešimir Rogina, Biblioteka Psefizma, UHA, Zagreb, 1997.
DEŽMAN, Milivoj- Ivanov, O hrvatskim književnim prilikama, Hrvatska moderna-
Kritika u doba hrvatske moderne, priredio Miroslav Šicel, Pet stoljeća hrvatske
književnosti, knjiga 71, Matica Hrvatska, Zagreb, 1975. str. 35-50
DEŽMAN, Milivoj- Ivanov, Naše težnje,
Polemike u hrvatskoj književnosti, priredio Ivan Krtalić, knjiga 7,
Mladost, Zagreb, 1983., str. 435-437
FLAKER, Vida, Časopisi hrvatskog
modernističkog pokreta, Sveučilišna naklada Liber, Zagreb, 1977.
FRANK, dr. Josip, U obranu hrvatskih umjetnika, Polemike u hrvatskoj književnosti,
priredio Ivan Krtalić, knjiga 7, Mladost, Zagreb, 1983., str. 535-566
GALOVIĆ, Krešimir, Počeci moderne
hrvatske arhitekture, Pobjeda čiste umjetnosti,
Vijenac
129,Zagreb, 1999.
GALOVIĆ, Krešimir, Klub hrvatskih
arhitekta, Hrvatska arhitektura u XX. stoljeću, Biblioteka XX. stoljeće, Matica
hrvatska, Zagreb, 2009.
GALOVIĆ, Krešimir, Klub hrvatskih
arhitekta u Zagrebu, Ministarstvo kulture RH, Zagreb, 2010.
GJALSKI, Ksaver, Šandor, Predgovor „Hrvatskom salonu“, Pripovijetke i članci,
priredio Miroslav Šicel, Stoljeća hrvatske književnosti, Matica hrvatska,
Zagreb, 1996., str. 313-315
HORVAT,Josip, Politička povijest
Hrvatske, Zagreb, 1936.
HORVAT,Josip, Politička povijest Hrvatske
1918 - 1929, Zagreb, 1938.
HORVAT,Josip, Pobuna omladine 1911. -
1914., Prosvjeta, Zagreb, 2006.
HORVAT, Josip, Hrvatski panoptikum, Ex Libris, Zagreb, 2007.
JURIĆ, Zlatko,
Herojski prolog u modernu I, Od kasnog historicizma k secesiji, ČIP, broj 5/12,
Zagreb, 1995.
JURIĆ, Zlatko,
Herojski prolog ka moderni II, Početak direktnog sukoba arhitektonskih
generacija, ČIP, broj 1/2 Zagreb, 1996.
JURIĆ, Zlatko, Herojski prolog u modernu III, Ne rušite Bakačevu
kulu!,ČIP, broj 3, Zagreb, 1996.
JURIĆ, Zlatko,
Herojski prolog u modernu IV, Pirova pobjeda, ČIP, broj 6/8, Zagreb, 1996.
JURIĆ, Zlatko,
Herojski prolog u modernu V, Arhitektura kao moralnoi umjetničko
poslanstvo, ČIP, broj 9/10, Zagreb, 1996.
JURIĆ, Zlatko,
Herojski prolog u modernu VI, Doba kada su arhitekturomvladale individualne
umjetničke geste,ČIP, broj 11/12, Zagreb, 1996.
KORENIĆ, Stjepan, Iz Hrvatskog salona umjetnosti, Polemike u hrvatskoj književnosti,
priredio Ivan Krtalić, knjiga 7, Mladost, Zagreb, 1983., str. 696-747
KORENIĆ, Stjepan, Osvrt na kritiku
druge hrvatske umjetničke izložbe, Polemike u hrvatskoj književnosti, priredio
Ivan Krtalić knjiga 8, Mladost, Zagreb, 1983., str. 352-379
KREŠIĆ, Milan,
Izvješće o Milenijskoj izložbi kraljevine Ugarske i kod te prigode sudjelujuće
Bosne i Hercegovine te kraljevina Hrvatske i Slavonije god. 1896., Zagreb,
1897.
KRŠNJAVI, Isidor,
Kako su postali umjetničko- obrtnički muzeji, Obzor, br. 107, Zagreb, 9. 5.
1879.
KRŠNJAVI, Isidor, Oblici
graditeljstva u starom vieku i glavna načela gradjevne ljepote, Društvo
umjetnosti, Zagreb 1883.
KRŠNJAVI, Iso, Iz
Dalmacije, Zagreb, 1900.
KRŠNJAVI, I.,
Pogled na razvoj hrvatske umjetnosti u moje doba, iz mojih zapisaka, Hrvatsko
kolo, Matica hrvatska, Zagreb, knjiga I., god. I., 1905., str. 215-307
KRŠNJAVI, Isidor, Zur Demolirung des Bakačthurmes, Agramer
Tagblatt, Zagreb, 1906., str. 5
KRŠNJAVI, I., Kolo hrvatskih umjetnika, Matica hrvatska, Zagreb,
1906.
KRŠNJAVI, Iso, O modernoj umjetnosti, Hrvatska prosvjeta, br.
I-III., god. III., Zagreb, 1916., str. 9-15
KRŠNJAVI, Iso, Osnutak
srednje škole za ženske, Zagreb, 1925.
KRŠNJAVI, Iso, Zapisci
iza kulisa hrvatske politike, knjiga I, II, Mladost, Zagreb, 1986.
KRŠNJAVI, Isidor,
Listovi iz Slavonije, pretisak izvornika iz 1882., Privlačica, Vinkovci, 1992.
KRŠNJAVI, Isidor,
Kritička razmatranja, Polemike u hrvatskoj književnosti, priredio Ivan Krtalić,
knjiga7, Zagreb, 1983., str. 621-640
KRŠNJAVI, Isidor,
Proljetna izložba umjetnina, Polemike u hrvatskoj književnosti, priredio Ivan
Krtalić knjiga, 8, Mladost, Zagreb, 1983., str. 329-351
KRUŽIĆ- Uchytil, Vera, Vlaho
Bukovac, katalog izložbe, Umjetnički paviljon, Zagreb,1988-1989.
KRUŽIĆ- Uchytil, Vera, Vlaho
Bukovac, život i djelo, Nakladni zavod Globus, Zagreb, 2005.
KUHAČ, Š. Franjo, Anarkija
u Hrvatskoj književnosti i umjetnosti, poslanica umjetničkim
secesionistima i književnim dekadentima, Zagreb, 1898.
MARKOVIĆ, Zdenka,
Frangeš Mihanović,Biografija kao kulturno- historijska slika jedne epohe hrvatske likovne umjetnosti, JAZU, Zagreb,
1954.
MARIJANOVIĆ, Milan,
Izabrana djela, MH, Zagreb, 1998.
MARIJANOVIĆ, Stanislav, Fin de siècle
hrvatske moderne (Generacije „mladih” i časopis „Mladost”), Revija, Osijek,
1990.
MARUŠEVSKI, Olga, Kršnjavi i Bollé,
Nacrt za jedno naše razdoblje, Život umjetnosti, broj 26/27,
Zagreb,
1978.
MARUŠEVSKI, Olga, Suvremenost oblika u
obnovi sakralnih objekata, Peristil 31, Zagreb, 1988.
MARUŠEVSKI, Olga, Iso Kršnjavi kao
graditelj, DPUH, Zagreb, 1986.
MARUŠEVSKI,Olga, Društvo umjetnosti
1868. –1879.- 1914., DPUH, Zagreb, 2004.
MARUŠEVSKI, Olga, Iso Kršnjavi kao
graditelj, II. nadopunjeno izdanje, IPU, Zagreb, 2009.
NN, Društvo umjetnosti, Narodne novine,
god. LXIV, br. 155, Zagreb, 11. VII. 1898., str. 3
PILAR, Ivo, Secesija, Vijenac, broj 35-39,
godina XXX, Zagreb, 1898., str.: 540-541 (35); 555-557 (36); 570-575 (37);
590-591 (38); 603-605 (39)
PODHORSKY, Stjepan,
Crkva sv. Križa u Križevcima, KHD „Hrvatski rodoljub“, knjiga br. 2,
Zagreb, 1941. str. 87–95.
RACKO, Ljerka,
Spaljivanje mađarske zastave 1895. god. u Zagrebu, Radovi Zavoda za hrvatsku
povijest Filozofskog fakulteta, br. 23, Zagreb, 1990., str. 233- 246
SCHÖN,
Edo, Bakačev toranj, Pokret, 1. 10. 1906., Zagreb
SCHORSKE, E. Carl, Beč krajem stoljeća,
Anti Barbarus, Zagreb, 1997.
SEMPER, Gottfried, The Four elements of
architecture and other writings, introduction by Harry Francis Mallgrave, Cambrige
University Press, 1989.
SZABO, Gjuro, Krivci katastrofe
hrvatskih spomenika povijesti i umjetnosti, rukopis,
MK-UZKB-OGJS,
Zagreb, 1932.
ŠIROLA, Božidar; Širola,
Branko; Prestini, Vladimir,Državna srednja tehnička škola u Zagrebu 1892.- 3./ 1932. -3., Spomen- izvještaj o 40- godišnjici škole,
Zagreb, 1933.
TARTAGLIA-KELEMEN, Vladimira, Izložba 1874. U narodnom
domu, Prilog proučavanju prvih umjetničkih izložaba u Hrvatskoj, Zbornik
Historijskog instituta JAZU, vol. 5. Zagreb, 1964., str. 377-386
TARTAGLIA-KELEMEN, Vladimira, Pisma Izidora Kršnjavog 1874-1878 Radovi Arhiva JAZU,
1973, Zagreb, sv. II, str. 175-220
TARTAGLIA-KELEMEN, Vladimira, Ferdinand Quiquerez u Italiji, Radovi Arhiva JAZU, 1979, Zagreb, sv. I, str.
128.
TATOMIR, Zrinka, 111 godina naše škole- Od Obrtne škole do Škole
primjenjene umjetnosti i dizajna, Zagreb, 1995.
VID, O rušenju Bakačeve kule, Nova Hrvatska, 29. 10. 1944., Zagreb,
str. 6
ZENKO, Franjo, Ideja hrvatske nacionalne filozofije u 20. stoljeću,
Hrvatska filozofija u XX. stoljeću, Zbornik, Matica hrvatska, Zagreb, 2007.,
str. 9-25
ZLAMALIK, Vinko,
Bela Csikos Sesia, JAZU-DPUH, Zagreb, 1984.
ŽMEGAČ, Viktor, Bečka moderna, MH, Zagreb,
1998.