Piše: Krešimir Galović ©
Panoramski pogled na uže zagrebačko središte (prostor današnje Bogovićeve ulice) s vrtovima i dvorištima na fotografiji iz 1897.
|
ŠTO JE TO MODERNA?
Moderna je društveni
proces koji je trajno obilježio čitavo 20. stoljeće. Bitan preduvjet tom procesu
je početak industrijalizacije, a zahvaljujući kojoj dolazi do modernizacije i
razvoja gradova, odnosno građanskog sloja kao glavnog nositelja ali i
konzumenta modernizacije. Zahvaljujući industrijalizaciji i modernizaciji
dolazi do pokretanja opširnog društvenog procesa objedinjenog pod nazivom
moderne. Riječ je o procesu koji se kumulativno širio s područja na područje: od
filozofije, književnosti, glazbe, do
likovnosti i arhitekture i drugih područja a koje nazivamo modernom.
Moderna kritički preispituje stare
vrijednosti, i postavlja si nove ciljeve, ne samo u promjeni pogleda na svijet,
ili estetskih kriterija, već i s fundamentalnom težnjom, da promjeni cjelokupno
društvo. Riječju, glavni je cilj moderne promijeniti svijet. Glavni predvodnik
tih promjena je umjetnik, koji pronalazi i predlaže nove forme postojanja.
RAZVOJ MODERNE I NJEN UTJECAJ NA HRVATSKO DRUŠTVO
Moderna kao društveni proces trajno
je obilježila hrvatsko društvo 20. stoljeća. U povijesnom kontekstu njen razvoj
možemo pratiti tijekom nekoliko faza. Prvo je razdoblje tzv. „Prve hrvatske
moderne“, a trajalo je okvirno od 1895. do 1914. godine. Osnovno obilježje tog
vremena je početak modernizacije hrvatskog društva. Do tog vremena Hrvatska je
bila zaostala agrarna provincija na periferiji golemog Austro-Ugarskog imperija
s duboko uvriježenim feudalnim ceremonijalima i kostimografijom, s kojima će se
nerijetko vrlo ironično razračunavati i jedan od glavnih burevjesnika hrvatske
moderne Miroslav Krleža. Grad Zagreb u to je vrijeme bio tek mali provincijski
gradić s pedesetak tisuća stanovnika, koji će početi poprimati obrise modernog
srednjoeuropskog središta tek nakon katastrofalnog potresa u lipnju 1880.
godine. „Živimo u malom gradu“, piše Krleža u svojim dnevničkim zapisima,
„zvona, mentalitet, horizonti: provincija.“
Panoramski pogled na zagrebački Donji grad s kraja 19. st. U prvom se planu vide trgovi tzv. "istočnog perivoja" s palačom JAZU (danas HAZU), Umjetničkim paviljonom i zgradom Glavnog kolodvora. Južna granica grada je željeznička pruga s Glavnim kolodvorom a u pozadini se vide industrijski kompleksi paromlina i željezničarskih radionica, foto: Antun Stiasny
|
Bitan
preduvjet modernizaciji bio je početak industrijalizacije i pojava željeznice
tijekom druge polovice 19. stoljeća. Upravo zahvaljujući njima dolazi do
razvoja većih urbanih središta- Zagreba, Osijeka, Rijeke i Karlovca te
građanskog sloja kao glavnog nosioca modernog društva. Razvojem gradova i građanskog
sloja stvorena je mogućnost provođenja dubljih društvenih promjena, a time i
provođenja promjena na području kulture.
Riječju šireći se s područja na područje, proces modernizacije obuhvatit će sve
segmente društva uključujući arhitekturu, slikarstvo, kiparstvo, književnost,
filozofiju i glazbu, a označujemo ga terminom moderne.
No do ovih promjena u Hrvatskoj ne
dolazi nimalo lako. Čak štoviše postojao je vrlo jak otpor konzervativnih
krugova stožerno okupljenih oko tada neprikosnovena autoriteta na
društveno- kulturnom planu dr. Izidora Kršnjavija.
Vrlo brzo stvorila su se dva sukobljena tabora. U jednom su se našli tzv.
„mladi“ ili „secesionisti“, odnosno intelektualci, umjetnici i književnici koji
su s velikim oduševljenjem i zanosom prihvatili promjene, te tzv. „stari“,
odnosno konzervativnu krugovi koji će im se vrlo žestoko suprotstaviti. Borbeni
kredo „mladih“ artikulirao je 1898. Milivoj Dežman Ivanov u uvodniku
umjetničkog časopisa Mladost:” zbacimo staro, jer nam nije donijelo iščekivanu
sreću, tražimo nove vidike, ne bi li zagledali žuđeni raj”.
Prijelomni
događaj u razvoju hrvatske moderne je osnivanje Društva hrvatskih umjetnika
1897. godine. Društvo je osnovala skupina umjetnika predvođena slikarom Vlahom
Bukovcem, nakon što su se zbog brojnih neslaganja odvojili od Društva
umjetnosti vođenim čvrstom rukom Izidora Kršnjavija. Uz Bukovca među istaknutim
članovima ovog društva našli su kipari Robert Frangeš Mihanović, i Rudolf
Valdec, slikari Robert Auer, Bala Čikoš Sessia, Menci Clement Crnčić i Oton
Iveković, te tada student bečke Akademie der Bildenden Künste mladi Viktor
Kovačić.
Osnivanje
Društva hrvatskih umjetnika, kao opreke Društvu umjetnosti, bio je čin
buntovnog odcjepljenja- secesije mladih hrvatskih umjetnika, koji je tijekom
1898. godine rezultirao vrlo žestokom polemikom između tzv. „starih“ i
„mladih“. Polemiku protiv „mladih“ osobno je predvodio Kršnjavi. „Taj pokret“,
ustvrdio je on, „neće i ne može ostaviti trag u kulturnoj poviesti našeg
naroda, ako bude sliedio senzualističke pobude, nesolidna pohlepna načela i
prolazne mode...“, budući da odcjepljeni umjetnici „svoja umjetnička načela
udešavaju po zahtjevima prolazne mode... lakoumno, brzo, da što brže do novca
dođu.“ U obranu “načela kršćansko-moralnih” stao je i muzikolog Franjo Kuhač
koji je te godine “u ime svjesnih hrvatskih patriota, svećenika, pedagoga,
književnika i umjetnika“ objavio „poslanicu umjetničkim secesionistima i
književnim dekadentima“ naslovljenu “Anarkija u hrvatskoj književnosti i
umjetnosti”. U njoj Kuhač poziva hrvatske čitaoce i sve mjerodavne faktore “da
budu na oprezu i da ne dozvole da ova družba terorizira hrvatski narod i da
skroz pokvari našu mladež”. Polemika je doživjela vrhunac studijom Ive Pilara
„Secesija“, koju je objavio iste godine u časopisu „Vijenac“, a zbog velikog je
interesa u javnosti ubrzo tiskana i kao posebna publikacija. U svojoj studiji
Pilar posve jasno zaključuje, da je secesija „oznaka zastupnika modernih,
naprednih ideja, nasprama zastupnicima starih, konzervativnih ideja“. Osnovni
zahtjevi secesije prema njemu jesu: „prvo umjetnik mora imati apsolutnu
individualnu slobodu stvaranja, drugo: treba ujednostaviti spoljašnje forme;
treće: valja sadržaj umjetnosti obogatiti, i četvrto: umjetnost valja raširiti
u sve slojeve pučanstva.“
I. Pilar, Secesija, Vijenac, Zagreb, 27. 8. 1898. |
VIKTOR KOVAČIĆ I HRVATSKA MODERNA
V. Kovačić (izvor: MGZ) |
Središnji
događaj prve hrvatske moderne izložba je prvog Hrvatskog salona. Izložba je
otvorena 15. prosinca 1898. u zagrebačkom Umjetničkom paviljonu. Važno je
istaknuti da su sva ova događanja bila istovremena s identičnim događanjima u
europskim središtima poput Beča, Praga, Drezdena ili Münchena. Događaji u
Hrvatskoj osobito su bliski onima u Beču, gdje je također došlo do istupa
mlađeg naraštaja umjetnika i intelektualaca pod okriljem Udruženja likovnih
umjetnika Austrije – Secesija. Borbeno geslo bečkih secesionista: „Vremenu
njegova umjetnost, umjetnosti njezina sloboda“ ostavilo je osobito dubokog
traga na arhitekta Viktora Kovačića. I dok ga se većina njegovih vršnjaka pridržavala
tek deklarativno, on je pod tim geslom tvrdoglavo istupao do kraja života.
Nažalost, držeći se tog gesla, Kovačić je došao u otvoreni konflikt s
malogradskom zagrebačkom sredinom, a što ga je u neku ruku učinilo i jednim od
najvećih tragičara hrvatske moderne. Kako svjedoči njegov
dugogodišnji bliski suradnik arhitekt Edo Schön: „Našao se u borbi sa
svima. Protiv starih jer ih je pobijao. Protiv mladih jer su ga smatrali
opasnim takmacem.“
Za Kovačića
bi mogli reći, da je bio tipičan predstavnik generacije intelektualaca stasalih
u sumrak Austro-Ugarske monarhije. Govoreći musilovskim rječnikom, bio je
savršena hrvatska inačica „Čovjeka bez svojstava“, koji se u sumrak monarhije
zatekao usred jedne loše režirane provincijalne predstave. U tom kontekstu,
može se zaključiti, i kako je Kovačić, našavši se nasuprot sustavu, u neku ruku
i tragična ličnost. Baš kao i većina glavnih protagonista prve hrvatske
moderne. Svi su oni duboko u sebi nosili
jednu notu tragičnosti, koja nije posljedica tek dokone fin de siècleovske
melankolije, već fatalan odraz provincijalnog okružja u kome su djelovali.
Ključan utjecaj na Kovačićev
intelektualni razvoj imalo je njegovo školovanje na bečkoj Akademie der
bildenden Künste od 1896. do 1899. godine. Ondje je Kovačić pohađao
arhitektonsku školu kod tada jednog od vodećih europskih arhitekata i
protagonista bečke secesije Otta Wagneta. Već tada je njegov natprosječaan
telent zamjetio i arhitekt Adolf Loos, koji će o njemu napisati i jednu kraću
novinsku zabilješku u bečkom Neue Freie Presse. Po povratku sa školovanja
Kovačić je 1900. u časopisu Život, pod Wagnerovim utjecajem objavio u Hrvatskoj
prvi
programatski člank o modernoj arhitekturi. “Arhitektura je umjetnost“ piše tada
Kovačić, “i kao takova mora da bude individualna i savremena- to nije ništa
novo, ali u doba epigona se i te kako na to zaboravilo. Život, pa tako i
arhitektura svakim časom juri naprijed.”
Bečki radovi V. Kovačića na Akademie der bildenden Künste koju je pohađao od 1896. - 1899. |
Ovim se proglasom
Kovačić početkom 20. stoljeća postavio za predvodnika hrvatske moderne. Riječju,
ako je glavni zadatak moderne promijeniti svijet, onda je Kovačić bio njen
istinski junak. I dok je većina njegovih generacijskih kolega težila k tek
izvanjskim promjenama, Kovačić se čitavog života grčevito zalagao za temeljite
promjene, ne samo na području arhitekture, već čitavog društva. Uvijek je bio
korak ispred, a nerijetko i sam protiv sviju. Već je glasovita
anegdota, kada je Kovačić, nakon povratka u Zagreb oko 1900. u potrazi za
poslom, pokucao na vrata jednog uglednog vladinog službenika, doslovce mu
sasuvši u lice: „Došao sam da bih arhitekturu u Hrvatskoj postavio na nove
osnove- ja sam sunčev zrak novog umjetničkog stremljenja.“ Zbunjeni službenik
dobrohotno mu je savjetovao, da se pridruži svom nekadašnjem učitelju arhitektu
Hermannu Bolléu, usput ga pristojno zapitavši za mišljenje o novim tornjevima
zagrebačke katedrale, na što mu je ovaj u svom stilu odbrusio: „Ma kakav Bollé!
Topove bi trebalo dovući i napucati oba tornja stolne crkve.“ Zajednjivo mu je tada
znao uzvratiti autoritarni Kršnjavi, koji je na samom početku Kovačićeve
karijere ustvrdio: „Talentiran čovjek, ima dobrih ideja i
ukusa, ali je ljenčina, koja ne uči niti radi ustrajno, nego po kavanama
pripovijeda, koliko je vrijedan. Bohèma. Šteta za njega.“
Naslovnica okultističkog mjesečnika "Novo sunce" ponajbolje ilustrira Kovačićeve riječi: "Ja sam sunčev zrak novog umjetničkog stremljenja." |
Kovačićeva
uloga u razvoju hrvatske moderne ima dalekosežne posljedice, osobito pri njenoj
međunarodnoj afirmaciji. U tom kontekstu važnu je ulogu imalo Kovačićevo
prijateljstvo s arhitektom Adolfom Loosom, koji ga je početkom 20. stoljeća uveo
u svoj umjetničko-intelektualni kružok kome su pripadali: slikar Oskar
Kokoschka, pisac Karl Kraus, pjesnik Peter Altenberg te
kompozitor Arnold Schönberg. Uglavnom su se sastajali i vodili rasprave u
bečkim kavanama: „Café Griensteidl“, „Café Central“, „Lowenbrau“, a kasnije i u
„Imperijalu“. Kako duhovito svjedoči arhitekt
Hugo Ehrlich: „U kavani »Lowenbrau-u«, gdje su
Altenberg, Loos i neki drugi bečki književnici imali svoj prvi »štamtiš« visi
deset zapovjedi za ponašanje kod stola, od kojih jedna na pr. glasi, da kad
sebi kod stola režeš nokte, — reži ih nožićem a ne škarama, da odrezano ne skače
drugome u tanjur.“ No ove su kavane, za onodobni Beč, bile mnogo više
osim dokonih umjetničkih okupljališta, one su središta kulturnog i umjetničkog
života. Osim
zadimljenih bačkih kavana, članovi ovog kružoga posječivali su i raskošnu
palaču industrijalca Leopolda Wittgensteina, tada glavnog mecene mnogih
umjetnika. U to se vrijeme na njegovu platnom spisku nalazio i mladi hrvatski
kipar Ivan Meštrović, koji će ubrzo svojim radovima pokoriti čitavu Europu.
Adolf Loos u društvu pjesnika Petera Altenberga |
Kao vodeći hrvatski
arhitekt Kovačić se afirmirao u vremenu između 1905. i 1910. godine. Osobito
značajnije pomake Kovačić je učinio na području individualnog i kolektivnog
stanovanja. Živjeti u Kovačićevim stanovima i kućama tada postaje stvar
društvenog prestiža. Upravo je zahvaljujući Kovačiću status arhitekta u
hrvatskom društvu uzdignut na jedan novi nivo, na kome se na rad arhitekta više
nije gledalo isključivo iz kuta pukog inženjerstva, već kao na umjetničko i
društveno angažiranu djelatnost. U tom kontekstu arhitekt postaje jednako
slavan, poput primjerice poznatog pisca, glumca ili pjevača popularnih šlagera.
Kovačićev modernizam
temelji se na tri osnovna načela: obradi pročelja, unutrašnjoj organizaciji
prostora, te promicanju visokih standarda kulture stanovanja. Ukratko govoreći,
pri obradi pročelja Kovačić teži pročišćavanju od suvišnog dekora. No, on ga se
u potpunosti niti ne odriče, već ga koristi s mjerom i nužnošću, na samo onim
mjestima gdje je to opravdano arhitekturom i značenjem što ga neki
arhitektonski detalj nosi u odnosu prema funkciji.
V. Kovačić, Projekt vile Ferdinanda i Amalije Auer, Nazorova ulica 10/1, studija tlocrta, 1903. (izvor: MK-UZKB-OVK) |
Drugo važno obilježje
Kovačićevog modernizma je njegova krajnje racionalna i funkcionalna unutrašnja
organizacija stambenih prostora, koja se temeljila na načelu da se kuće i
stanovi ne planiraju u jednom određenom stilu, već za jedan određeni cilj,
odnosno za potrebe vlasnika. Tako će Kovačić primjera radi projektirati kuću za
slikara, kipara ili nešto kasnije drvnog magnata, a čija će osnovna zadaća
upravo biti zadovoljiti njihove specifične potrebe i osobne navike.
Treće važno poglavlje
Kovačićeve stambene arhitekture su standardi, odnosno sama kultura stanovanja.
Kako bi zadovoljio higijenske potreba stanara, Kovačić svoje stanove oprema s
tada najsuvremenijom sanitarnom opremom, koja uvelike nadilazi higijenske
standarde onoga vremena. S druge strane, kako bi što više povećao udobnost
života u stanovima, Kovačić ih, idući u korak s vremenom, oprema s tada
najsuvremenijim tehnološkim dostignućima, poput liftova, telefona, telegrafa,
hladnjaka, a nešto kasnije i električnih usisavača.
Unutrašnjost Kovačićeva stana u Masarykovoj ulici 21 (tada Marovska ulica), soba za rad i razgovor (izvor: MK-UZKB-OVK) |
Veliki
pozornost javnosti početkom 20. stoljeća Kovačić je izazvao uređenjem vlastitog
stana u mansardi stambeno-najamne zgrade u Masarykovoj ulici 21.
Na 80 metara kvadratnog prostora Kovačić uređuje trosoban stan, koji će
funkcijom i unutrašnjom opremom biti osmišljen do najmanjeg detalja. Uređenje
Kovačićevog stana ubrzo je postao glavni događaj u gradu. Njegov je
stan postao jedno od istaknutih intelektualnih sastajališta, kamo su svraćali
poznati pisci, slikari i novinari poput: Antuna Gustava Matoša, Branka Šenoe,
Miroslava Kraljevića, Vladimira Lunačeka i Gjure Szabe. Prvi je opis stana 1908.
godine dao Matoš, ističući kako je Kovačićev stan „prava umjetnina, svojim
mekanim, sivim tonalitetom i provedenim principom lapidarnosti; ništa u tom
gnijezdu nije suvišno. Zagrebačke gospođe, imajući smisla za poeziju
interieura, za najveću vještinu: da se ni sa čime- sitnicama može postići
efekat velikog stila, išle su kao na hodočašće gledati inauguraciju toga stana,
možda najukusnijeg u Zagrebu, na tavanu kuće u Marovskoj ulici.“
V. Kovačić (treći zdesna) u društvu članova "Lade" (izvor: HAZU) |
Prijeloman
događaj u razvoju hrvatske moderne arhitekture je osnivanje Kluba hrvatskih
arhitekta (KHA), koji je osnovan 1905. godine na inicijativu arhitekata
Stjepana Podhorskog i Vjekoslava Bastla. Njihovoj se inicijativi prvi pridružio
Kovačić, a nakon njega i arhitekti Edo Schön, Ćiril Metod Iveković,
Hugo Ehrlich i Dioniz Sunko. Klub je odmah po osnutku postao stožerno mjesto
širenja naprednih ideja s područja arhitekture, urbanizma i zaštite kulturne
baštine, a zbog čega će njegovi članovi, ponajviše Podhorsky i Kovačić,
nerijetko biti na meti vlasti i provincijskog birokratskog aparata. Promicanjem
percepcije arhitekture u širem društvenom kontekstu KHA prekoračit će odrednice
uobičajenih arhitektonskih zbivanja poprimivši šire kulturološko i sociološko
značenje. Kao aktivan kreator kulturne scene klub će tijesno biti povezan s
vodećim domaćim umjetničkim udruženjima: Hrvatskim društvom umjetnika, Savezom
jugoslavenskih umjetnika „Lada“ i umjetničkim društvom „Medulić“. Koincidencije
radi zanimljivo je istaknuti da je KHA osnovan u isto vrijeme kada je u Zagrebu
bilo u punom tijeku donošenje programatskih načela Saveza jugoslavenskih
umjetnika „Lada“, a u Drezdenu četvorica studenata Tehničkog fakulteta- Ernst
Ludwig Kirchner, Fritz Bley, Erich Heckel i Karl Schmidt-Rottluff osnivaju
glasovitu umjetničku grupu Die Brücke.
V. Kovačić, Projekt crkve sv. Blaža, detalj presjeka postnatječajne varijante, 1909. (izvor: MK-UZKB-OVK) |
Kraj
razdoblja prve hrvatske moderne započinje 1914. godine. Simbolički obilježit će
ga tri događaja, jedan konstruktivan, te dva dekonstruktivna. Naime, te je
godine i službeno završena gradnja glasovite Kovačićeve crkve sv. Blaža. Kovačićeva crkva zauzima značajno mjesto u
povijesti svjetske arhitekture. Tanka armirano- betonska kupola kojom je
Kovačić nadsvođuje, među prvim je armirano- betonskim kupolama na svijetu.
Koincidencijom, u isto vrijeme s Kovačićevom crkvom, u nekadašnjem njemačkom
gradu Breslau, danas poljskom Wroclavu, prema projektu arhitekta Maxa Berga
trajala je gradnja tzv. „Halle stoljeća“ (1911.- 1913.) koju također natkriva
monumentalna kupola.
No
kao što je rečeno kraj prve hrvatske moderne obilježavaju i dva dekonstruktivna
čina. Prvi je raspad Kluba hrvatskih arhitekta, a drugi atentat na nadvojvodu
Franju Ferdinanda u Sarajevu 28. lipnja 1914. godine. Ovaj krvavi teroristički
čin imati će dalekosežne posljedice, koje će se osjećati sve do kraja 20.
stoljeća. Prve su konzekvence početak 1. svjetskog rata, te četiri godine
kasnije raspad Austro-Ugarske monarhije. I dok su poljima Galicije i Soluna još
tutnjali topovi u Zagrebu se začuo glas burevjesnika novog doba- književnika
Miroslava Krleže: “Na Gradu sniju kule. Palače, terase, ruže. Mili su, topli
obrisi Grada, pijani boja, sunca i juga.“
Miroslav Krleža, 1929. |
Godine
1918. Hrvatska je postala dijelom nove državne tvorevine- Države Slovenaca,
Hrvata i Srba, odnosno Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca (od 1.12.1918.). Uz
Sloveniju, Hrvatska je ekonomski bila najrazvijenija zemlja unutar novoosnovane
kraljevine, a time i glavni nositelj njene modernizacije. U kontekstu razvoja
hrvatske arhitekture, vrijeme od 1918. do 1928. prijelazna je faza u kojoj
dolazi do konsolidacije arhitektonske scene uvjetovane postratovskom obnovom i
društvenim promjenama. Stilski arhitektura je u to vrijeme vrlo neujednačena,
uglavnom prevladavaju protomodernistički amalgami secesije i kasnog historicizma,
te Art Déco koji će postat opće prihvaćen u širem građanskom sloju. Jedan od
simbola ove faze je Kovačićeva neoklasicistička Palača burze (1922./7.). Nažalost
Kovačić nije dočekao završetak njene gradnje budući da umire 1924. godine od
nephritisa, komplikacija izazvanih upalom bubrega, koje se obično javljaju kod
autoimunoloških poremećaja. Riječju, Kovačić je naprosto izgorio vođen
vlastitom stvaralačkom strašću.
Palača Burze snimljena u vrijeme Kovačićeve smrti 1924. (izvor: MK-UZKB-OVK) |
TRIJUMF HRVATSKE MODERNE
No bura koja se stišala nakon Kovačićeve smrti bila je
kratka vijeka. Već tijekom 1928. godine na poprištu hrvatske moderne pojavila
se nova generacija arhitekata, mahom Kovačićevih učenika i sljedbenika. Zagreb
te 1928. godine postaje jednim od središta europske moderne arhitekture.
Obilježilo ju je nekoliko važnih događaja u znaku funkcionalizma. U proljeće 1928. u Zagrebu je održana
„Izložba Čehoslovačke arhitekture“, na kojoj su među inim izlagali i
najznačajniji predstavnici češkog funkcionalizma. Nekako u isto vrijeme, ovdje
su boravili arhitekti Peter Behrens i Walter Frese. Tada je prema Behrensovom projektu
na glavnom zagrebačkom Trgu bana Jelačića u funkcionalističkom duhu nadograđena
i adaptirana secesijska uglovnica nekadašnjeg Elza Fluid doma, a na zagrebačkoj
je periferiji prema Freseovom projektu u novom duhu izgrađena Gradska klaonica.
Iste je godine prema projektu arhitekta Marka Vidakovića u Jurjevskoj ulici
izgrađena prva hrvatska funkcionalistička kuća- villa Pfefferman.
M. Vidaković, Vila Pfefferman, Zagreb, Jurjevska ulica 27a, 1928. - 1929. |
Godine
1929. osnovano je Udruženje likovnih umjetnika „Zemlja“. Na njegovom čelu je
arhitekt Drago Ibler koji će u katalogu prve izložbe „Zemlje“ u obliku
manifesta odredit temeljna polazišta hrvatskog funkcionalizma: „Treba živjeti
životom svog doba, treba stvarati u duhu svog doba, savremeni život prožet je
socijalnim idejama i pitanja kolektiva su dominantna. Umjetnik se ne može oteti
htijenjima novoga društva i stajati izvan kolektiva jer je umjetnost izraz
naziranja svijeta jer su umjetnost i život jedno.“
Tijekom
1930. godine hrvatska je moderna stekla snažnu međunarodnu afirmaciju. Te je
godine na međunarodnom natječaju za operno kazalište u ukrajinskom gradu Harkovu
u jakoj konkurenciji jedna od nekoliko jednakovrijednih prvih nagrada
dodijeljena arhitektu Zdrenku Strižiću, donedavnom berlinskom suradniku Hansa
Poelziga. Na žalost, zgrada opernog kazališta nikada nije izvedena, budući da
je žiri mimo natječaja, na intervenciju generalisimusa Josipa Visarionovića
Staljina, poništio natječaj, te pozvao na suradnji čitav niz sovjetskih
arhitekata. Navodno je Staljina osobito razljutila dodjela nagrade „berlinskom
arhitektu“ Strižiću, kojem je u to vrijeme Berlin bila boravišna adresa. Zanimljivo
je da je istovremeno s arhitektonskim natječajem, u Harkovu održan i
Međunarodni kongres udruženja proleterskih i revolucionarnih pisaca (MORP),
čiji će dogmatsko socijalni program o ulozi književnosti utjecati na jednu
skupinu hrvatskih socijalnih pisaca, tzv. “Harkovska linija“, a kojoj se oštro
suprotstavio Miroslav Krleža.
Z. Strizić, Natječajni projekt za operno kazalište u Harkovu u Ukrajini (tada SSSR), 1930. (izvor: MK-UZKB-OZS) |
U
isto se vrijeme i u Hrvatskoj raspisuje nekoliko međunarodnih arhitektonsko-
urbanističkih natječaja. U Zagrebu su raspisani međunarodni natječaji za
Židovsku bolnicu, Zakladnu i kliničku bolnicu, te za Generalnu regulatornu
osnovu, a u Splitu je raspisan međunarodni natječaj za Gradsku bolnicu na
Firulama, te za Regulaciju predjela Bačvice, Firule i Zenta i izgradnju
kupališne zgrade na Bačvicama.
Internacionalizacija
hrvatske moderne svoj će vrhunac dostići s Kovačićevim đakom arhitektom
Ernestom Weissmannom. On 1932. sa skupinom istomišljenika osniva „Radnu grupu
Zagreb“, koju uključuje u rad CIAM-a (Congrès Internationaux d' Architecture
Moderne). Osnivanje ove velike međunarodne organizacije arhitekata označilo je
početak druge faze arhitekture moderne. Glavni je naglasak k arhitekturi novoga
industrijskog doba okrenutoj razvoju gradova. U tom kontekstu od 1928. do 1959.
doneseno je nekoliko povelja koje se bave problematikom urbanizma i razvoja
gradova. Među najznačajnijim je tzv. „Atenska povelja“ koja je donesena na IV. kongresu CIAM-a, održanog
1933. na brodu od Marseillea do Atene i od Atene do Marseillea. Jedan od njenih
supotpisnuika je bio i arhitekt Weissmann.
No, valja istaknuti i da je Weissmann i jedan od glavnih autora prve
verzije ove povelje, koja je zbog Le Corbusierovog utjecaja naknadno
prepravljena. „Završni dio kongresa“, svjedoči Weissmann, „bio je dramatičan.
Naša je verzija povelje privlačila sve više pristalica. U pozitivnoj klimi
takvog kretanja snaga u kongresu jaz generacija premošten je i mnogi do tada
neodlučni pridružili su nam se. Le Corbusier i ja- nosioci suočenja dviju
verzija Atenske povelje- bili smo dobri lični prijatelji. Bili smo dobri
suradnici i na stvaralačkoj i na tehnološkoj razini razvoja arhitekture i
urbanizma. Naša izlaganja teza i njihova debata bili su značajni za CIAM... Ta
je diskusija bila oštra, široka i obuhvatna sadržaja. Mnogi su u njoj
sudjelovali. Le Corcusier ka predsjednik Redakcijskog odbora pročitao je obje
verzije. Naša je verzija bila predstavljena uz potvrđivanje većine. Tako je trebala
postati službeni tekst Atenske povelje. To smo bar mislili. To je otvorilo put
manevriranju naših iskusnijih kolega. Uspjelo im je tako reći da preotmu
inicijativu u pisanju definitivne verzije povelje.“
E. Weissmann, Vila Podvinec, Zagreb, Jabukovac 23 1936. - 1937. |
Ključan
dokument hrvatske moderne arhitekture iz tog vremena je knjiga „Problemi
savremene arhitekture 1931/32“. Uredio ju je Stjepan Planić, a grafički opremio
Ernest Tomašević. Knjiga obuhvaća projekte i teoretske priloge osamnaest vodećih
hrvatskih arhitekata, a ključne riječi koje prožimaju sve priloge su:
suvremenost, progres i funkcija. „Razvitak tehnike“, pisat će Planić u
predgovoru knjige, „stvorio je nove materijale i nove načine konstrukcije, a
život u svim svojim kompleksima nove socijalne odnose i potrebe čovjeka. Mi
naglašavamo pojam savremenosti, jer se u školama uči, a u životu hoće da gradi
historijski. Mi postavljamo i rješavamo problem današnje izgradnje kao životno
logični progres svakog stvaranja.“
Naslovnica knjige: "Problemi savremene arhitekture". Knjigu je uredio S. Planić a grafički opremio E. Tomašević, Zagreb, 1931. - 1932. |
Do
sredine tridesetih godina ideja hrvatskog funkcionalizma je u potpunosti
sazrela i standardizirana, i neće se bitnije mijenjati tijekom idućih
desetljeća. Na njenu misao neće utjecati niti ideološka zastranjenja
četrdesetih godina 20. stoljeća, a u vrijeme kasne moderne- pedesetih,
šezdesetih i sedamdesetih godina ona je opće prihvaćeni standard, koji će tijekom
osamdesetih arhitekt Tomislav Premerl nazvati našom „Novom tradicijom“.
Naslovnica kataloga bečke izložbe "Traum und Wirklichkeit Wien 1870 - 1930" iz 1985. |
Iako
je vrijeme moderne oblikovalo suvremeno hrvatsko društvo, sveobuhvatnih
kritičkih osvrta koji se bave ovim društvenim procesom gotovo da i nema. Poput
glasovite bečke izložbe "Traum und Wircklichkeit" iz osamdesetih, kojom je
dubinski secirano društvo onoga vremena. Riječju razdoblje moderne u hrvatskoj
je javnosti i danas uglavnom jedna velika nepoznanica. U tom je kontekstu bio
vrlo štetan jednostran pokušaj definiranja hrvatske moderne isključivo kao razdoblja u književnosti. Već samo po sebi nameće se pitanje a što je sa
slikarstvom, kiparstvom, glazbom ili arhitekturom? Tim više jer je upravo na
području likovnosti i arhitekture hrvatska moderna nadišla uske provincijske
okvire našavši se u žiži međunarodnih zbivanja. Nažalost kritičko sagledavanje problematike hrvatskog moderniteta u potpunosti je izostalo i na pretencioznim tematskim izložbama: "Historicizam u Hrvatskoj "(2000.), "Secesija u Hrvatskoj" (2003. - 2004.) i "Art Déco i umjetnost u Hrvatskoj između dva rata" (2011.).
Prvi je na važnost hrvatske moderne arhitekture ukazao povjesničar umjetnosti Radovan Ivančević 1968. u
seriji novinskih članaka naslovljenih: „Moderna arhitektura - nepriznata
umjetnost“. „Mislim da nije teško“, piše Ivančević, „dokazati kako moderna
arhitektura u nas nije općenito spoznata i priznata kao umjetnost ni na kojoj
razini, od tipičnih koncepcija prosječnog građanina do probranih domišljanja
pojedinih visokokvalificiranih kritičara i teoretičara.“ Do snažnog zaokreta u
percepciji hrvatske moderne arhitekture dolazi tek 1976. s Tomislavom Premerlom
i njegovom izložbom u Muzeju grada Zagreba: „Zagrebačka moderna arhitektura
između dva rata“. Upravo je Premerlova izložba pokrenula prve stručne rasprave
o ovoj temi. Njegova knjiga: „Hrvatska moderna arhitektura između dva rata-
Nova tradicija“, objavljena 1989. temeljno je polazište izučavanja hrvatske
moderne. Ujedno
Premerlova je knjiga potaknula interes među tada mladim istraživačima,
uključujući potpisnika ovih redaka za proučavanjem ove problematike.
Naslovnica knjige T. Premerla: Hrvatska moderna arhitektura između dva rata- Nova tradicija", MH, Zagreb, 1989. |
TOMISLAV PREMERL
HRVATSKA MODERNA ARHITEKTURA IZMEĐU DVA RATA
IZVADAK IZ POGLAVLJA: IZMEĐU MODERNE I AVANGARDE:
Hrvatska
moderna arhitektura između dva rata je zaokruženo i definirano stvaralačko
razdoblje, ali njena misao i rezultati ostali su živi i vitalni u misli i u
praksi. Tekovine koje je ona iznijela dobrim su dijelom ugrađene, često i
nesvjesno, u našu današnjicu. Međuratna arhitektura postala je tako NOVA
TRADICIJA naše prostorne suvremenosti. Tradicija je potrebna svakom građenju, a
naša međuratna graditeljska tradicija najizvornija je vrijednost vremena koje
je oblikovalo novu sliku svijeta bez koje je danas nezamisliv daljnji put.
Moderna je izgrađena na temeljnim poimanjima arhitektonskog prostora i njegove
svrhe u društvu, a ti su pojmovi u stvaralaštvu ostali isti.
Hrvatska je
moderna arhitektura u svom zaokruženom cjelovitom opusu pokazala da je uvijek
htjela naglasiti kako njen cilj nije isključivo oblik, već cjelokupan složeni
proces građenja oblika kao integralnog života. I baš to nastojanje i vidljivi
rezultati poseban su, nedovoljno još istražen doprinos europskoj avangardi,
dajući nam mogućnost da i avangardno tumačimo na poseban, složeniji i ozbiljniji
način.
T. Premerl tijekom predavanja na studentskoj radionici: "Stari prostori nove namjene- revitalizacija Studentskog centra, 2006. (foto: K. Galović) |