DEVET SMRTNIH GRIJEHA
HERMANNA BOLLÉA
Piše: Krešimir Galović ©
U ostavštini Gjure
Szabe nalaze se dva vrlo zanimljiva i u javnosti potpuno nepoznata rukopisa
posvećena arhitektu Hermannu Bolléu. U njima Szabo, ne birajući riječi, vrlo
oštro kritizira Bolléa i njegove istomišljenike. Zbog cenzure, a ponajviše
Szabina britkog jezika, niti jedan od ovih rukopisa nije nikada javno
objavljen. Nakon gotovo osamdeset i dvije godine od nastanka ovih Szabinih rukopisa,
ovo je prvo njihovo javno objavljivanje. Znakovito je, da u stručnim krugovima
i danas postoji vrlo jak otpor njihovoj objavi.
|
Gjuro Szabo, 1939., izvor: MK-UZKB-F |
Vrijeme hrvatske
moderne protkano je galerijom vrlo osebujnih protagonista, čiji su životi,
slikovitošću, nalik kakvom književnom sižeu u kome se gube granice
između stvarnosti i fantazije, u kome se mit usmene predaje nerijetko čini
stvarnijim, od događaja koji se uistinu dogodili. Upravo jedan od takvih
protagonista je i Gjuro Szabo. Iz tog razloga danas je vrlo teško odgovoriti,
na naoko jednostavno pitanje- tko je Gjuro Szabo? Germanist? Konzervator?
Povjesničar umjetnosti? Neumoran istraživač? Muzealac! Mason? Osebujan
zansesnjak i vječno nezadovoljan buntovnik? Na ova je pitanja zaista vrlo teško
odgovoriti, jer sve je to Szabo bio-
ovisno o okolnostima u kojima se u određenom trenutku života našao.
|
Gjuro Szabo oko 1896. kao bečki student, foto.: Pokorny, izvor: MK-UZKB-F |
Život Gjure Szabe ukratko
možemo sažeti na nekoliko općih podataka. Rodio se 2. veljače 1875. godine u
Novskoj. U Zagrebu je pohađao pučku školu i Gornjogradsku gimnaziju. Nakon toga
studirao je od 1892. do 1897. godine u Beču germanistiku. Po završetku studija
radio je kao profesor na gimnazijama u Senju, Osijeku, Bjelovaru i Zagrebu. U
Zagrebu se trajno nastanio 1907. godine. Na preporuku povjesničara Tadije
Smičiklasa, Vjekoslava Klaića i Josipa Brunšmida, 1910. godine odlazi na
kratkotrajan specijalan studij u Beč, Prag i Nürnberg, gdje je stekao opća
znanja s područja srednjovjekovne arheologije te zaštite povijesnih i
umjetničkih spomenika. Po povratku u Zagreb imenovan je tajnikom novo osnovanog
„Zemaljskog povjerenstva za očuvanje umjetnih i historičkih spomenika u
Kraljevinama Hrvatskoj i Slavoniji“. Nakon Prvog svjetskog rata, 1919. godine
Szabo je imenovan ravnateljem Muzeja za umjetnost i obrt. Na ovoj je dužnosti
bio do 1926. godine, kada je u naponu stvaralačke snage prisilno umirovljen.
No već dvije godine kasnije, 1928. imenovan je ravnateljem Muzeja grada
Zagreba. Godine 1936. Jugoslavenska akademija znanosti i umjetnosti izabrala ga
je za svog dopisnog člana. Umro je u Zagrebu 2. svibnja 1943. godine.
|
Gjuro Szabo u Koprivama povodom izbora za dopisnog člana JAZU, Koprive, 29.5. 1936. |
Gjuro Szabo je za
života napisao čitav niz stručnih radova, raznih prikaza, novinskih članaka, u
kojima se bavio ne samo povijesno-umjetničkim spomenicima (Slavonije, Srijema,
Zagorja), već i kulturnim, društvenim, političkim, socijalnim i ekonomskim
pitanjima iz hrvatske prošlosti. U tom su kontekstu osobito zanimljive njegove
zagrebačke teme, kojima je ostao vjeran sve do kraja života. Szabo je objavio i
nekoliko zapaženih knjiga: „Srednjovječni gradovi u Hrvatskoj i Slavoniji“
(1920.), „Knjiga o starom Zagrebu“ (1930.), „Kroz Hrvatsko Zagorje“ (1939.) i
„Stari Zagreb“ (1940.).
|
Gjuro Szabo, posmrtna maska, izradio Kosta Andjeli Radovani, 1943, foto.: K. Galovic, izvor: MK-UZKB-OGS
|
U memoriji hrvatske
moderne Szabo je ostao zapamćen i kao britak i temperamentan polemičar. U
dnevnom tisku javno je polemizirao od 1908. godine do početka Drugog svjetskog
rata. U svojim polemikama nije štedio nikoga, kao što u ostalom niti on neće biti
pošteđen od strane svojih neistomišljenika. Jednako tako nije birao niti
riječi, kojima će se obrušiti na svoje protivnike. Rječnik kojim se služio, bio
je tipičan polemički jezik moderne- isključiv i govoreći u kontekstu današnjeg
vremena, politički krajnje nekorektan. Nerijetko je njegov ton u zanosu
polemike bio teško probavljiv u tadašnjim provincijalnim malograđanskim
krugovima, naviklim na licemjerne uzuse međusobnog ophođenja i „dobrog
ponašanja“, osobito izazivajući njihovo snebivanje kada bi se drznuo
kritizirati neke od tada neprikosnovenih društvenih autoriteta i „moralnih
vertikala“, poput primjerice Hermanna Bolléa, Izidora Kršnjavija ili pak Josipa
Jurja Strossmayera. Nažalost ova će stigma Szabu pratiti i nakon njegova
života, posebice u „stručnim“ krugovima, koji i danas vrlo selektivno
pristupaju njegovim rukopisima, naširoko izbjegavajući njegove temperamentne
polemike u kojima se obrušio na „autoritete“ i „stupove“ hrvatskog društva.
|
Gjuro Szabo u Koprivama kao vjeran čuvar zagrebačkog Kaptola i katedrale: Regulacija zagrebačkog Kaptola ili ružna sudbina jedne katedrale. Szabo jednim prstom upire u duh Hermanna Bolléa, a drugim prema zagrebačkom gradonačelniku Stjepanu Srkulju uz komentar: "Duh Hermanna Bolléa:-ta katedrala baš nema sreće! Najprije sam je ja pokvario, a sada će ju nanovo oni.", Koprive, 19. 4. 1935. i 18. 12. 1936. |
Najdugovječnija Szabina polemika bila je s
arhitektom Hermannom Bolléom, čiji je rad oštro kritizirao tijekom čitavog
života. Netrpeljivost je bila obostrana. Niti jedna strana nije birala riječi.
Szabo ga je najčešće podrugljivo oslovljavao samo s „gospodin Hofrat“ (njem.
hofrat, dvorski savjetnik, op.a.), a ponekad bi ga u žaru polemike nazivao i „barbarom“,
„utamaniteljem“ i „pokatoličenim protestantom“. S druge strane, prema
svjedočenju samog Szabe, Bollé je njega nazivao „verrukterom“ (njem. verrükter, luđak, op.a.). Korijeni ove
uzajamne netrpeljivosti sežu u 1906. godinu, u vrijeme žestokih rasprava
vezanih uz problematiku uređenja zagrebačkog Kaptola i rušenja obrambenog
renesansnog zida s Bakačevom kulom pred katedralom. Riječ je o mitskoj polemici
u kojoj su se s jedne strane našli konzervativci predvođeni Izidorom
Kršnjavijem, Hermannom Bolléom i crkvenim
velikodostojnicima, a s druge strane mnogobrojni intelektualci,
umjetnici i arhitekti predvođeni Stjepanom Podhorskim i Viktorom Kovačićem,
kojima se nešto kasnije pridružio i Szabo, tada srednjoškolski profesor „švabčarenja“
(njemačkog jezika, op.a.).
|
Hermann Bollé, izvor: MK-UZKB-OGS |
I dok su se konzervativci
predvođeni Kršnjavijem i Bolléom zdušno zalagali za rušenje
renesansnog zida s kulom pred katedralom, ne bi li se oslobodio pogled prema njenom
netom izgrađenom neogotičkom pročelju, grupacija oko Podhorskog i Kovačića
njihovoj se namjeri žustro usprotivila. Polemika se osobito zahuktala tijekom
jeseni 1906., nakon što je ban Teodor Pejačević i službeno odobrio rušenje,
potpisano od Vladina odjelnog predstojnika Milana Rojca. Odmah po odobrenju,
članovi tadašnjeg Kluba hrvatskih arhitekta, predvođeni Podhorskim i Kovačićem,
uputili su 30. rujna 1906. banu oštru „predstavku“, kojom se traži odgoda njena
provođenja. Predstavka arhitekata izazvala je u javnosti žestoku polemiku u
koju se uključio i dnevni tisak. Već drugi dan predstavka je objavljena u
„Obzoru“ i „Pokretu“, a ubrzo će se u polemiku uključiti i „Agramer Tagblatt“,
„Hrvatska“ i „Narodne novine“. „Rijetki spomenici grada Zagreba“, napisao je
tada arhitekt Edo Schön, „eto bivaju još rjedjima,
jer ih barbarskim načinom sami uništujemo. Uvjereni smo, da se ne bi danas
usudio nijedan kulturni narod uništiti na ovakav lakouman način, jedan svoj
narodni kulturni spomenik, kako to činimo mi Hrvati.“ Usprkos negodovanju javnosti, Bakačeva kula i stari zid pred katedralom srušeni su tijekom zime na prijelazu između 1906. u
1907. godinu. Sav kameni materijal od rušenja odvezen je na obalu rijeke Save za potrebe izgradnje nasipa.
|
Bakačeva kula pred zagrebačkom katedralom, 1905., izvor: MK-UZKB-OGS |
Upravo je rušenje Bakačeve kule kod Szabe
probudilo interes za problematiku čuvanja kulturno-povijesne baštine, kojom će
se intenzivno početi baviti od 1910. godine. O uređenju kaptolskog trga i
rušenju zida pred katedralom Szabo je pisao u više navrata, nazivajući ga
„kolosalnim nesmislom“ i „barbarskim djelom“. Prvi put o ovoj se temi oglasio 1908.
godine u „Agraber Tagblattu“ s člankom „Das kapitelplatz der Zunkunft“. Od tada
je Szabo nesmiljeno kritizirao Bolléa, smatrajući ga jednim od glavnih krivaca
„uništenja“ Kaptola. Uz njega Szabo je nerijetko kao krivce isticao i Izidora
Kršnjavija, Josipa Jurja Strossmayera te kaptolske velikodostojnike. Tako u
neobjavljenom rukopisu iz 1933., naslovljenom „Zagrebački Kaptol u XIX stoljeću“,
Szabo piše: „God. 1900. svršena je maskerada crkvene novogradnje po onom sasvim
neumjetničkom i bezobzirnom planu Schmidt-Bolleovom, tek su još stajale kule
pred crkvom. Tada je Kaptol počinio svoj prvi smrtni grijeh, da je zatražio, da
se Bakačeva kula sruši, kako bi se pročelje crkve bolje vidjelo!!! Mjesto da
su zatražili da se cijela ta nakaza zazidje! Ta još je za vrijeme dok su bile
skele oko tornjeva crkve daleko bolje izgledala, kako jasno svjedoči
fotografija. I od onda se to pitanje ne smiruje. Ban Khuen, sigurno nikakov
prijatelj Hrvata, nije dozvolio rušenje kula na predstavku historičara, to je
tek učinila na žalost narodna vlada!!! Potpisao je smrtnu osudu Bakačevoj kuli
odjelni predstojnik Milan Rojc!!!. To se zbilo god. 1906. U vrijeme, kad se
opet intenzivno počelo rušiti i „poljepšavati“!... Kada je pala Bakačeva kula
vidio je i slijepac, da je to kolosalni nesmisao. Bollé je nastavio svoj
šundplan i sagradio onu crvenu nakaradu od kule, ali tada se ipak lecnuli i
obustavili dalje gradnje gospodina Hofrata ... Nu bilo je prekasno!“
|
Zagrebačka katedrala nakon rušenja renesansnog zida i Bakačeve kule s dopisanim komentarom Gj. Szabe,, izvor: MK-UZKB-OGS |
U jednom drugom
nedatiranom rukopisu Szabo proziva Bolléa i Kršnjavija, nazivajući ovaj njihov
čin „barbarskim djelom“, ističući, kako su ih „počinili prije još na stotine,
dokazavši, „da ni ne slute, što je arhitektura, napose gotska arhitektura. Ma
da je velika većina cijeloga Zagreba bila toj ludoriji protivna, nisu oni
popuštali, već su Kaptol nabrkali, da im bude pomagačem. I ne samo Zagreba: po
svuda se čula samo osuda toga vandalizma ... Jer treba znati, da je glavni cilj
i jedini razlog rušenja i nakazivanja Kaptola i crkve bila želja Bollé-a i
njegovih partnerta »da se pročelje obnovljene crkve vidi«. I ništa drugo!“
|
Fotografije Kaptola i katedrale neposredno nakon potresa 1880. s dopisanim komentarima Gj. Szabe, izvor: MK-UZKB-OGS |
No Szabina kritika Bolléa
nije se bila ograničena samo na rušenje Bakačeve kule i kaptolskog zida, već na
njegov cjelokupan opus, počevši od zgrade Obrtne škole (danas Muzej za
umjetnost i obrt, op.a.), pa sve do njegova posljednjeg ostvarenja kapele
Krista kralja na Mirogoju, nazivajući ga „apsolutno bezvrijednim“. Osobito je negativan stav Szabo zauzeo prema Bolléovoj
obnovi crkvi neostilskim „restauracijama“, za koji je osmislio ironijske
kovanice, poput „boletiziranja“, „boleizma“ ili pak „boletike“, a koje su se
dijelom uvriježile u terminologiji dugo vremena nakon smrti ove dvojice
nepomirljivih protivnika. Nerijetko je Szabo za njegove obnove koristio i vrlo
žestoke izraze poput „utamanjenja“ i „uništenja“. Tako primjerice piše o
„utamanjenju“ zavjetne crkve u Mariji Bistrici, franjevačke crkve na
zagrebačkom Kaptolu ili pak tragediji franjevačke crkve u Iloku. „Od doba
Tatara“, piše Szabo, „ nije nitko toliko toga u maloj Hrvatskoj uništio, dapače
uradio je gore, jer je ne samo ono, što su dapače i Turci ostavili utamanio,
već je toliko apsolutno bezvrijednoga posagradio, tako, da to treba ponajprije
sve srušiti!“
|
Fotografije franjevačke crkve nakon potresa 1881., te katedrale u vrijeme Bolléove"restauracije" i neposredno nakon završetka radova s dopisanim komentarima Gj. Szabe, izvor: MK-UZKB-OGS |
Vrhuncem Bolléova opusa
i njegovim najvećim „smrtnim grijehom“ Szabo je smatrao „uništenje zagrebačke
katedrale“. Dvije su ključne stvari koje Szabo zamjerao Bolléovoj obnovi
katedrale. Na prvom mjestu to su (neo) gotički oblici koje je Szabo doživljavao
kao „sjevernjačke“, „protestantske“ i uopće neprijateljske prema domaćoj
tradiciji i nacionalnom identitetu. Druga je ozbiljna zamjerka, Bolléova
destruktivna intervencija u unutrašnjosti katedrale, koju je u ime dogme o
„jedinstvu stila“, u potpunosti očistio od njene povijesne slojevitosti,
nemilice uklanjajući sve njene slojeve i
zatečeni inventar, bilo da je riječ o gotici, renesansi, baroku ili klasicizmu.
„Stari su majstori“, piše Szabo, „stvorili u crkvi svoje, barokne oltare, divot
djela, a tekar nesmiljena je glupost i neznanje i arogancija sve to pobacala,
da tamo metne užasne nakarade u tobože »gotskom stilu«.“ Ovu totalnu
neosjetljivost za jedan od najvažnijih hrvatskih nacionalnih spomenika, Szabo i
njegovi brojni generacijski istomišljenici doslovno su doživjelo kao uvredu nacionalnog
identiteta.
|
H. Bollé, idejni prijedlog uređenja prostora ispred zagrebačke katedrale, oko 1906.-1908., izvor.: MK-UZKB-OGS |
U svojim rukopisima Szabo se nerijetko sa sjetom prisjećao izgleda stare katedrale prije potresa, a s
velikom je gorčinom pisao o Bolléovoj neogotičkoj „restauraciji“. „Pročelje je
stare crkve“, piše Szabo, „u svojim krhotinama, posljedicama topovskih zrna, u
svojem divnom ruhu osvećenom patinom, koju su stranci s udivljenjem spominjali,
govoreći o našoj katedrali, djelovalo i bilo kud i kamo monumentalnije no ova
pseudoumjetnost sa uresom bijednih figura, kojim su već poispadale i ruke, a
nikome nije napamet palo, da radi »vidika na pročelje« išta ruši. Osjećali su i
znali su, da jest baš bit gotike, da se diže iz tijesna u visinu, da crkva
gospodnja stoji usred kućica gradskih, onako kao što je naša katedrala stajala
... Ti ljudi, koji su smatrali arhitekturu »špilerajom« (igrom, op.a.), a svoje
tvorevine pukom igračkom, Baukastenarchitektur (modularna arhitektura, op.a.),
počinili su neoprostivi zločin, jer je sve to učinjeno u vrijeme, kad je svuda,
pa i kod nas one zablude nestalo, kad su već klubovi arhitekata ustajali protiv
zlikovačkoga rada gospodina Hofrata (Bolléa, op.a.) i njegovih pomagača. I zato
ne treba nikoga čuditi, da se danas sva ta turobna klamfarija, koja je stojala
milijune raspada, raspada kao ostarjeli sir, pa treba opet žrtvovati milijune,
da se nešto spase od posvemašnje propasti.“
|
H. Bollé, projekti za izgradnju tornjeva zagrebačke katedrale, 1895. i 1897., izvor: MK-UZKB-PL |
Sukob Szabe s Bolléom
kulminirao je tijekom 1911. godine, kada je Szabo postao tajnik „Zemaljskog
povjerenstva za očuvanje umjetnih i historičkih spomenika u Kraljevinama
Hrvatskoj i Slavoniji“. Upravo na toj poziciji Szabo se napokon mogao otvoreno usprotiviti
i zaustaviti Bolléa u njegovim „restauracijama“ kulturno-povijesnih spomenika. Zahvaljujući
Zemaljskom povjerenstvu uslijedila je i prva službena osuda Bolléova
„restauratorskog“ rada. Naime, tijekom 1912. godine Bollé je po narudžbu
trsatskih franjevaca izradio projekt proširenja samostanske crkve Majke Božje
za koji je zatraženo odobrenje i od Zemaljskog povjerenstva. Ovaj je Bolléov
projekt prvo oštro osudio tadašnji arhitekt povjerenstva Martin Pilar,
izjavivši, „da je tu potrebna kulturna borba kojom treba dotući reakcionarni
stav prema spomenicima.“ Još je oštriji u osudi Bolléova projekta bio Szabo,
koji će kasnijih godina s ponosom isticati crkvu na Trsatu kao „nešto što
gospodinu Bolléu nije uspjelo utamaniti“. „Ovom je osnovom“, piše Szabo, „opet
dokazao graditelj (Bollé, op. a.) da nije podoban, da išta učini, a da ne
uništi spomenika, koji bi mu dopao ruku. Svi koji su mu bili povjereni uništeni
su za uvijek kao historijski spomenici.“ Nakon ove osude, dogodilo se do tada
nešto gotovo nečuveno, Bolléov projekt obnove nije odobren. No trsatska crkva
je i dalje bila u opasnosti, budući da su franjevci usprkos odluci Zemaljskog
povjerenstva ipak odlučili povjeriti Bolléu izvedbu projekta. Konačna je zabrana
uslijedila tek, prema Szabinu svjedočenju, reakcijom prestolonasljednika Franza
Ferdinanda, koji je uputio oštro pismo na hrvatskog bana „da se ima zapriječiti
vandalizacija i da se imaju odluke komisije za očuvanje spomenika
respektirati.“
|
H. Bollé, Mirogoj, kapela Krista kralja, izvor: MK-UZKB-OGS |
Szabo je čitavog života
bio opsjednut Bolléom. Njegova su ga djela proganjala sve do smrti. Vrlo
slikovito svjedočanstvo u Szabinoj opsjednutosti Bolléom iznijela je
povjesničarka umjetnosti Anđela Horvat, prisjećajući se kako je, negdje pred
sam početak Drugoga svjetskog rata, kao mlada profesorica došla u posjet Szabi.
„Kao mlad profesor“, piše Anđela Horvar, „došla sam iz Siska sa znatiželjom da
čujem o čemu se razgovara kod toga učenog stola, s kojeg je neprestano mirisala
krepka crna kava što se točila iz velike termos boce. Iz plavičastosivih valova
dima cigareta čuo se prodoran glas Szaboa, koji se interesirao za stanje
spomenika u Sisku. Ponudio mi je cigaretu iz doze (tada još nisam pušila), i
pri tom se kao slučajno na montiranom ulošku uz poklopac doze iznenada
zabjelasao neki naslikani akt. Odmah mi je bljesnula misao: aha! Zbog toga su
me upozoravali na nepredvidljivost, jer je Szabo u društvu volio šokirati ...
»A onaj divan stari grad u Sisku, kako je on?«, zapitkivao je Szabo. I kad sam
opisala stanje koje iziskuje hitan popravak, dodao je: »ali onakav kakav treba
da bude; pa ona umišljena veličina (Bollé, op.a) nije ipak uspjela sve
uništiti«. Padale su riječi kao tuča: onaj vandal, falsifikator, i još mnogo
teže- neponovljivije, a ja slušam parsifalski bezazleno i ne razumijem ništa.
Kad smo izišli na trg, tadašnji kustos zagrebačkoga Gradskog muzeja Micika
Hanževački rekla nam je uz osmijeh: »No, naš Sabica je danas bio u elementu.«
Pitam kolege: »No dobro,, što to sve skupa znači? Na koga se odnose one teške
osude?« »Ne znaš na koga?«- čudi se Zdenka Munk. »Pa na Bolléa«. »Na Bolléa? A
tko je taj? Je li to onaj arhitekt koji je gradio novu crkvu s arkadama na Mirogoju?«- Jest, to je bio čovjek na
kojega se sa svom žestinom obarao naš popularni i uvaženi čuvar starina.“ (A.
Horvat, Život umjetnosti, br. 26-27, str. 79, Zagreb, 1978.)
|
Autoportretna karikatura Gj. Szabe pronađena u jednoj njegovoj putnoj bilježnici iz 1909., izvor: MK-UZKB-OGS |
U Szabinoj rukopisnoj
ostavštini pohranjena su dva rukopisa u kojima se on vrlo eksplicitno obračunava
s Bolléom. Prvi, nedatirani, nastao je vrlo brzo nakon Bolléove smrti (1926.),
a naslovljen je „Krivci katastrofe hrvatskih spomenika povijesti umjetnosti“.
Drugi rukopis, naslovljen „Djela Hermanna Bollé-a sude Hermannu Bollé-u“,
napisan je 1932. godine. Niti jedan od ovih rukopisa nije nikada javno
publiciran što zbog tadašnje cenzure, a ponajviše zbog Szabina britkog jezika. Nažalost ovi su rukopisi prešućivani i
dugo vremena nakon njegove smrti. Mnogi ih povjesničari umjetnosti i danas s
dubokim podozrenjem i snebivanjem zaobilaze, izbjegavajući i svaku pomisao da
bi se javno objavili. U tom kontekstu ovo je prvo javno objavljivanje zatajenih
Szabinih rukopisa nakon gotovo osamdeset i dvije godine.
|
Fotografija rušenja Bakačeve kule snimljena krajem 1906. s komentarom Gj. Szabe, izvor: MK-UZKB-OGS |
Prvi rukopis naslovljen
„Krivci katastrofe hrvatskih spomenika povijesti umjetnosti“ Szabo je otipkao
na smeđem pak- papiru, presavijenom na dva lista. U kratkom tekstu Szabo
određuje, kao što nam i sam naziv kazuje, glavne krivce katastrofe hrvatskih
spomenika, a to su prema njemu: vrijeme, Hermann Bollé, Izidor Kršnjavi, Josip
Juraj Strossmayer i Franjo Rački. Za njih Szabo ne bira riječi. Kršnjavi,
smatra Szabo, „nije za cijelo vrijeme života spoznao, da ima umjetnosti i dalje
od renesanse: ova je njemu bila sve, a barok pokvareni ukus! ... On je pristao
na sve strahote, koje je Bollé predlagao i izvodio, on je dapače pristao, da se
po želji Račkoga crkva u Zagrebu poploči onako kao hotelska kuhinja!“ Za Franju
Račkog vrlo odrješito iznosi: „Što se tiče umjetnosti neznalica, bez osjećaja,
prisustvovao i dao odobrenje uništavanja oltara 1882., a na njegovu se želju
katedrala onako sramotno popločila, kako je danas vidimo.“ Još je oštriji
Szabov sud o Strossmayeru. „Sagradio je djakovačku katedralu“, piše on, „bez umjetničke
vrijednosti, putovao cijelim svijetom, a ostao u umjetničkim pitanjima
posvemašnja neznalica. Pisao užasne članke o restauraciji ... .“ Osobito je
zanimljiva Szabina osuda vremena kao krivca, "koje je posve sterilno, naskroz
materijalističko, vrijeme velike industrije, koja će svijet uništiti tamo do
god. 1930.“
|
Izidor Kršnjavi |
No pred kraj ovog
kratkog prikaza Szabo ističe i „svijetle slike“, a to su: Ivan Krstitelj
Tkalčić, Fran Novak i Josip Brunšmid. Tako primjerice za Frana Novaka, župnika
iz Gloglovnice, koji je od sigurne propasti iz katedrale spasio oltar sv. Križa glasovitog kipara Francesca Robbe napominje: „ ... čovjek koji je na volovima odvukao oltar sv. Križa iz
katederale veleći: »Svaka lijepa stvar zaslužuje spas bez obzira na stil!«“
|
Fotografija unutrašnjosti zagrebačke katedrale snimljena neposredno nakon potresa 1880., izvor: MK-UZKB-OGS |
Drugi Szabin rukopis je napisan 1932. godine, a sastoji se od dva dijela- rukopisa naslovljenog „Djela
Hermanna Bolléa sude sud Hermannu Bolléu“ (28 listova, op.a.) i ilustrativnog priloga jednostavno
nazvanog „Dokumenti“ s mnoštvom fotografija i rukom dopisanih Szabinih
kritičkih komentara (neki dijelovi nedostaju, op.a.). Rukopis je pisan poput svojevrsne optužnice protiv Bolléa u kojoj ga Szabo optužuje za devet, odnosno osam „smrtnih grijeha“. Naime od
prvog ga grijeha „Osnove za gradnju Akademijske palače“, Szabo oslobađa, budući
da je njen autor Friedrich von Schmidt. No zato ga optužuje za preostalih osam
„smrtnih grijeha“: „Utamanjenje Markove crkve u Zagrebu“, „Utamanjenje zavjetne
crkve u Mariji Bistrici“, „Obnovu unijatske crkve u Gospodskoj ulici“
(Grkokatolička crkva u Ćirilometodskoj ulici, op.a.), „Utamanjenje fratarske
crkve na Kaptolu“, „Uništenje zagrebačke katedrale“, „Obnovu stolne crkve u
Križevcima“, „Katastrofu crkve u Iloku“, te neizvedeni projekt proširenja
franjevačke crkve na Trsatu. No ipak je najveći Bolléov „smrtni grijeh“, smatra
Szabo, „da nije ni onda prestao (s radom, op.a.), kad je cijeli svijet vidio,
da se tako ne smije poći! A možda je još gori grijeh bio, što je otrovao svojim
naukom i svojim autoritetom ne samo jednu generaciju, pa su tako i drugi radili
u njegovom duhu i po njegovoj metodi, a rade i danaske pod drugom firmom isto.“
U donošenju presude Szabo je vrlo jasan- kriv je! Osuđuju ga kao
„najnepristraniji svjedoci“, smatra on, upravo njegova djela, i to na apsolutno
najtežu, smrtnu osudu!
|
Stari portal zagrebačke katedrale snimljen 1862., izvor: MK-UZKB-OGS |
Iako se Szabina osuda
Bolléa u današnjem kontekstu doimlje kao vrlo brutalan napad na njegov lik i
djelo, kada govorimo o Bolléu u kontekstu arhitektonskih događanja u Hrvatskoj
s kraja 19. stoljeća, uviđamo da su mnoge Szabine zamjerke na njegov
opus bile opravdane. Szabo posve dobro zaključuje, da primjerice radovi
Schmidta i Bolléa kvalitetom „ma ni po čemu ne nadmašuju radove domaćih
majstora“ iz sedamdesetih godina 19. stoljeća, ističući pri tome Janka
Jambrišaka i Franju Kleina. No još je zanimljivija usporedba Bolléovih radova s
primjerice ostvarenjima arhitektonskog atelijera Hönigsberg & Deutsch s
prijelaza 19. u 20. stoljeće, a koje se Szabo nažalost nije dotakao, iako se danas čini
ključnom pri kvalitativnoj valorizaciji Bolléova opusa. Naime, i dok su radovi
potonjih uvelike mijenjali sliku hrvatske arhitekture, otvarajući širom obzore
novim pogledima, koji su išli u korak s europskim zbivanjima, to isto ne možemo
reći i za Bolléov opus. Čak dapače, kvalitativno zaostaje za većinom
arhitekata koji su u to vrijeme djelovali u Hrvatskoj, posebice za tzv. „drugom
akademskom generacijom“, koja je svoja osnovna znanja s područja arhitekture
stjecala na europskim učilištima. Riječju, u vrijeme kada je Bollé ostvarivao
svoja najznačajnija ostvarenja, to vrijeme ga je već uvelike pregazilo.
|
H. Bollé, zgrada nekadašnje "Kraljevske zemaljske obrtne škole", danas Muzej za Umjetnost i obrt na Trgu maršala Tita, izvor: MK-UZKB |
No s druge strane Bollé
je odigrao izuzetno značajnu ulogu u školovanju mladih talenata. U tom
kontekstu treba istaknuti „Građevnu stručnu školu“ pri tadašnjoj „Kraljevskoj zemaljskoj muškoj obrtnoj školi“, koja je dugo godina pod Bolléovim
vodstvom bila jedno od
glavnih rasadišta talenata, među kojima su i neki od glavnih
nositelja hrvatske moderne poput Vjekoslava Bastla, Stjepana Podhorskog i Josipa Markovića. U tom je kontekstu ne manje
važan i Bolléov atelijer u kome su jedno vrijeme kao suradnici radili Stjepan
Podhorsky i Viktor Kovačić. No iako su mladi arhitekti kod Bolléa primili
vrhunsku tehničku naobrazbu, mnogi su se od njih, poput Podhorskog i Kovačića, s Bolléom poprilično burno razišli zbog njegova krutog konzervatizma i neprihvaćanja
promjena. Obojica će mnogo godina zbog povrijeđene Bolléove taštine trpjeti
drastične poslijedice u svojim karijerama. Primjerice Kovačić je od 1900. pa do
1904. godine vrlo teško dolazio do bilo kakvih poslova, doslovce životareći na
egzistencijalnom minimumu, dok je Podhorskom dugi niz godina bilo priječeno da
postane profesorom na Srednjoj tehničkoj školi. O jakom utjecaju Bolléova kruga
i nakon njegove smrti, ponajbolje svjedoći i nemogućnost javnog objavljivanja
Szabina rukopisa: „Djela Hermanna Bolléa sude sud Hermannu Bolléu“.
Gjuro Szabo:
KRIVCI KATASTROFE HRVATSKIH SPOMENIKA POVIJESTI I UMJETNOSTI
Gjuro Szabo:
DJELA HERMANNA BOLLÉA SUDE SUD HERMANNU BOLLÉ-U
Gjuro Szabo:
DJELA HERMANNA BOLLÉA SUDE SUD HERMANNU BOLLÉ-U DOKUMENTI