Pretraži ovaj blog

utorak, 27. prosinca 2016.

Santa Claus i njegov imaginarij


Od junaka političke propagande američkog Građanskog rada do globalnog simbola modernog konzumerizma



Piše: Krešimir Galović ©





  T. Nast, Merry Old Santa Claus, Harrper's Weekly, New York, 1. 1. 1881.



Prepoznatljivi lik Santa Clausa (Djeda Mraza) prvi se put pojavio 3. siječnja 1863. godine na naslovnici njujorškog žurnala „Harrper's Weekly“. Njegov je autor poznati američki karikaturist Thomas Nast, koga mnogi smatraju i ocem američke karikature. Thomas Nast je rođen  1840. godine u njemačkom gradu Landau, no već kao šestogodišnjak dolazi s obitelji u New York. Tijekom školovanja pokazivao je veliki crtaći talent zbog čeka već kao četrnaestogodišnjak počinje studirati slikarstvo kod Alfreda Fredericksa i Theodora Kaufmanna a potom je pohađao i „National Academy of Design“. Tijekom 1856. godine Nast se zapošljava kao ilustrator u „Frank Leslie's Illustrated Newspaperu“. Od 1859. započinje njegova suradnja s „Harrper's Weeklyjem“ te nakratko i s „New York Illustrated Newsom“. Zanimljivo je da je 1860. godine za „New York Illustrated News“ otputovao u Veliku Britaniju kako bi ilustrirao tada najveći najavljeni sportski događaj, boksački meč između Amerikanca Johna C. Heenana i njegova protivnika Engleza Toma Sayersa. Tijekom 1861. Nast je za „The Illustrated London News“ otišao kao ilustrator u Italiju gdje je pratio tada aktualnu vojnu kampanju ujedinjenja Italije predvođenu Giuseppe Garibaldijem. No upravo je suradnja s „Harrper's Weeklyem“ učinila Thomasa Nasta slavnim. 1862. godine, nakon povratka iz Europe, Nast u „Harrperu“ dobiva stalno mjesto ilustratora. Zbog Nastovih kritičkih i vrlo britkih komentara u kojima analizira američko društvo 19. stoljeća, kojima je stekao naklonost nekoliko američkih predsjednika poput Abrahama Lincona ali i neprijatelje među brojnim političarima, „Harrper's Weekly“ je postao politički vrlo utjecajan časopis.




  T. Nast, Harrper's Weekly, New York, 3. 1. 1863.




Tijekom Građanskog rata 1862. godine nastaje Nastov glasoviti Santa Claus. Prvi put je objavljen u „Harrperu“ 3. siječnja 1863. godine. Tada su objavljene dvije ilustracije. Prva je objavljena na naslovnici časopisa. Prikazuje Santa Clausa tijekom posjete vojnicima Unije na frontu i podjele darova s komentarom: „Božićni dopust“. U tom kontekstu je važno naglasiti da je Nastov Santa Claus nastao kao dio političke propagande u borbi protiv američkog Juga u kojoj se on kao ilustrator u vrlo aktivno angažirao.




  T. Nast, Harrper's Weekly, New York, 3. 1. 1863.




Druga je ilustracija objavljena preko dvije stranice i prati događaje vezane uz dolazak vojnika obitelji na božićni dopust. Podijeljena je na tri dijela. Prvi je vezan uz noć pred Božić u trenutku kada Santa Claus donosi usnuloj djeci darove. Središnji dio prikazuje trenutak vojnikova dolaska na dopust i radost obiteljskog okupljanja a treći prikazuje njegov oproštaj od obitelji i povratak na bojišnicu dok se u prvom planu djeca bezbrižno igraju oko toplog kamina. Santa Claus je na ovim ilustracijama već prikazan s nekim svojim glavnim atributima- karakterističnom odjećom, dugom bradom, vrečom punom darova i saonicama s upregnutim sobovima. Od tada je Santa Claus postao zaštitnim znakom „Harrperovih“ božićnih izdanja a ubrzo i globalnim ikoničkim likom. Nest će nastaviti razvijati izgled Santa Clausa tijekom idućih desetljeća. Svoj prepoznatljivi izgled dobio je u potpunosti 1881. godine. Naime 1. siječnja 1881. u „Harrperu“ je objavljena Nastova ilistracija naslovljena: „Merry Old Santa Claus“ sa svim prepoznatljivim atributima Santa Clausa koji se od tada neće bitnije mijenjati sve do današnjih dana.




  T. Nast, Merry Old Santa Claus, Harrper's Weekly, New York, 1. 1. 1881.



Nakon dugih godina uspješne suradnje Nast je 1886. godine napustio „Harrper's Weekly“. Ova je suradnja zaključena s tradicionalnim Nastovim božićnim ilustracijama objavljenim tijekom mjeseca prosinca te godine. Tijekom 1890. godine Nast je objavio svoje božićne crteže u publikaciji naslovljenoj: „Thomas Nast's Christmas Drawings for the Human Race“. 1892. preuzeo je propali list „New York Gazette“ preimenovavši je u  „Nast's Weekly“. No časopis je vrlo brzo propao zbog financijskih problema a Nast se posvetio slikanju i izradi ilustracija. Početkom 1902. godine Nast je podnio zahtjev za namještenje u State Departmentu nadajući se konzularnom poslu u Europi. Umjesto Europe, tadašnji američki predsjednik Theodore Roosevelt ponudio mu je mjesto Generalnog konzula u Ekvadoru, što je on i prihvatio. No sreća ga nije poslužila. Njegov se dolazak u Ekvador poklopio s širenjem žute groznice od koje je ondje obolio i preminuo 7. 12. 1902. godine.




  F. A. Nankivell, Christmas 1902, Puck, 7. 12. 1902.




Samo četiri dana prije Nastove smrti na naslovnici glasovitog američkog satiričkog časopisa „Puck“ (7. 12. 1902.) objavljena je raskošna secesijska naslovnica ilustratora Franka A. Nankivella koja prikazuje Santa Clausa okruženog dvjema fin de siècleovskim ljepoticama. Mnogi će ilustratori od početka 20. stoljeća rabiti Nestov lik Santa Clausa. Tijekom proljeća 1902. godine objavljena je knjiga L. Frank Bauma „Život i avanture Santa Clausa“ s ilustracijama Mary Clowes Clark. 1904. godine Baum objavljuje i knjigu. „Oteti Santa Claus“ s ilustracijama Fredericka Richardsona. 11. 12. 1912. na naslovnici časopisa „Puck“ objavljena je satirična ilustracija Santa Clausa s komentarom: „Hands up! As Santa Claus Looks to Some to Us.“ Značajan pomak u modernizaciji i masovnoj popularizaciji Santa Clausa osobito tijekom dvadesetih godina 20. stoljeća načiniti će američki ilustrator Norman Rockwell. No tek kada tijekom tridesetih godina kada za svoju reklamnu kampanju lik Santa Clausa preuzima Coca – Cola dolazi do njegove potpune komercijalizacije. U to vrijeme ilustrator Haddon Sundblom za Coca – Colu razrađuje u potpunosti lik Santa Clausa koji postaje neizostavnim božićnim imaginarijem popularne američke kulture. 




  Hands Up! As Santa Claus Looks to Some of Us, Puck, 11. 12. 1912.


  Norman Rockwell, Santas Expenses, The Saturdays Evening Post, 4. 12. 1920.



  Haddon Sundblom, reklama za Coca - Colu