Zašto Muzej karikature?
Piše:
Krešimir Galović
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjT8g3LlvhtiSWAebEAjlk1RG5Z8gnYW-V7QdnJuyuuM0t4zyXXTlzaOttRvUr5kWTUR3JSOm1LG2s7vH9X09TNUZEwqvyKfsQVijsUXdSwgSpPCRlgTAGJKxCX19WkdndSOrDR94N5tuag/s280/14938357_232377260514976_8665589297710222584_n.jpg)
Karikatura je sveprisutna u društvu. Gotovo svakodnevno je susrećemo u dnevnom tisku, raznim časopisima i sve više na internet portalima. Nema dana da nas ne nasmije sa svojim duhovitim i britkim komentarima. No s druge strane iako je sve prisutna, karikatura u sebi nosi nekoliko paradoksa. Prvi je da vrlo brzo pada u zaborav- već za dan ili dva, njeno mjesto zauzima neka nova. Upravo u toj prolaznosti, iz dana u dan, iz godine u godinu promiču nam mnoga autorska imena koja polako padaju u zaborav. I već za koju godinu o njima ne znamo ništa. Tek tu i tamo prelistavajući neke stare novine slučajno nabasamo na nekog od njih- i to je uglavnom sve. No i opet će nas nasmijati sa svojom britkom duhovitošću. Ali ovaj put se ne smijemo trenutnoj aktualnosti karikature, već pomalo zabrinjavajućoj činjenici a to je da se neki obrasci ljudskog ponašanja ne mijenjaju otkada je čovjeka, odnosno njegove iskonske majmunske pranaravi. Ili kako piše Miroslav Krleža u Magistra Vitae: „Dešava se, kao što vidimo, da majmun usred atomističkog perioda puca još uvijek prahom i olovom iz svojih staromodnih topova, a ovi su topovi majmunski klasičan dokaz kako se s izmjenom načina proizvodnje mijenjaju možda društveni odnosi, ali majmunski mentalitet jedva.“ I u tom je kontekstu za svijet karikature, krležijanski rečeno „ansambl historije“ zapravo neizmjeran. „Na njenoj pozornici“ piše Krleža, „igraju ulogu sve ljudske mane, sve predrasude, sve zablude, sve laži i sva krvološtva.“ A jedna od uloga karikature upravo je njihovo razobličavanje. Odnosno kako je napisao karikaturist Angjelo Uvodić l936. godine u uvodu svoje monografije karikatura: „Karikatura iznosi razgoljene istine o životu, dok je svijet zbilje u njoj bez konvencionalnog okolišanja uvjerljivo predočen. Zato se u karikaturi najvjernije odražava pravo lice naše stvarnosti i ono što se u njoj događa.“
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiAj6Pma27Jd59XtWzksi1yQGgLF74IN_jXeSeFvSYRP-eJdTHjwfjEjg19ujcl39GJW2ULZzx1BOVMZdPc1ykLYepeUz5KYyXSB-W-E86q0GXAgDrLvmhlIIyaxzVSfaCCTG0-jSAabNRg/s400/Angjelo+Uvodic+autoportret+1937.JPG) |
Angjelo Uvodić, Autoportret, 1937. |
Drugi paradoks vezan uz karikaturu je da i usprkos njene sveprisutnosti, danas u svijetu jedva da i možemo na prste jedne ruke nabrojati specijalizirane muzeje za karikaturu, poput primjerice: Njemačkog muzeja za karikaturu i kritičku grafiku u Hannoveru, Zille Museuma u Berlinu, Muzeja karikature i animirane umjetnosti u Varšavi, Izraelskog muzeja karikature i stripa te Muzeja karikature i humorističkih umjetnosti u Istambulu. Iz tog je razloga osnivanje Muzeja karikature u Zagrebu pravi pionirski poduhvat. Muzej karikature ili skraćeno MUKA privatni je projekt karikaturista Stiva Cinika i povjesničara umjetnosti Krešimira Galovića. Cilj muzeja u osnivanju je: pratiti, prikupljati i izlagati recentnu domaću i stranu produkciju, prikupljati, stručno obrađivati i izlagati djela vezana uz povijest domaće i strane karikature te organiziranje raznih događanja. U tom je kontekstu jedan od glavnih naglasaka, već i prije njegova službenog utemeljenja, na stvaranju dokumentacijskih zbirki koje čine izvorni radovi pojedinih autora te razna tiskana izdanja i publikacije iz vremena (dnevni tisak, časopisi, katalozi i knjige). U skorije vrijeme očekuje se useljenje muzeja u stalni prostor u kome će se uz stalni postav iz povijesti domaće i strane karikature održavati autorske i razne tematske izložbe. Najavno predstavljanje Muzeja karikature u virtualnom izdanju a ne tiskanom odraz je vremena u kome je digitalno i brzina protoka informacija u potpunosti oduzelo primat klasičnim formama komuniciranja. U tom je kontekstu pojava novih digitalnih medija za karikaturu danas jednako važna kao i nekada pojava tiskarskog stroja, no s još uvijek istim ciljem, odnosno kako je to lijepo rekao neposredno pred smrt veliki hrvatski karikaturist Oto Reisinger: „Ja sam se uvijek u mojim karikaturama pokušavao boriti protiv onoga što je protiv čovjeka. A to je glupost.“
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhMTFhZgAOAo7uVh5AL0Vrg0DUfUAyxtqhZHPq4O1j6zvb1bKMvHaXy_bDMQ5JUxK2AeFao80DboFhBRCAbPxpVJpJd1-TtiMa3PzFemzP3SUY6Gf67S5BB-4CaOr_tHFE4ydvGvvLGkV0o/s280/Oto+Reisinger+1970.tif) |
Oto Reisinger, Pokazatelji za 1970., Vjesnik 1970. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiP7USU0-L2SoKZK9wAWfh2N2nYqjBbQWahfN-QIygCnLN7mXpS4RomN_hQMQP3BUmAT0DPzJrkkPinnTXF_9jcrll59WRGjXiVx7AMCUQQMLngyb7es4hHFvoNUVaFXLoKzM9wRm49xe50/s280/15094420_235380540214648_7498490727739047248_n.jpg) |
Koprive, Muke rodoljuba, 23. 7. 1937.
|
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiXkSCw6qYxppVLhDwIol2kCEmwgNR5Yj0sUZehmi6AkXSz0i9O8ClKS49UEUq_v4VsJtudd_T_G8H5DTAUAe4W54TyTNd9yHYFXnBgY7eXuT-JNYCY7oqdbZiteIbd9Vtfhn3p_jLsB0OR/s280/Andrija+Maurovi%25C4%2587%252C+Utjeha%252C+Koprive.jpg) |
Andrija Maurović, Utjeha, Koprive |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgbu8HPKxTmlF_sBQrF9pRM_xTAkmOYm5M33giG1MkNWtTkY2emA05hBl-1a5_Vt8oy0S0V-foq_ela8PrzBtfhVJ70Dre-5eLOIBibyLMaJxKuXvt0r8nd-qFJtmiVBq56B9YmmmfIzg65/s280/Pjer+Kri%25C5%25BEani%25C4%2587+3900039.jpg) |
Pjer Križanić, Iz srpsko - hrvatske parazitologije, 11. 3. 1937. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjWk-u5B0glFLVId9g74o5zbyyPo0gG1l-gApVhTvdVDK9IC5toeyCYZq17GftpzBLL5vS0GMmnv0JNLTb_YB66Rv-NY70FylrvaSa_DtzxL9vcr8WxDxt0CFBhBiv89kVtdtQlSYQPPs6q/s280/Vlado+Kristl++Partija+biljara+1946.jpg) |
Vlado Kristl, Partija biljara u pansionatu "Apstinencija", 10. 11.1945. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg-q-H6lyrFpnT8CWTmrGFpapNlPO5KJgrRdflpGazrbjb5J2KRY64LMZKEgqwaRmZgNbvOUD81j13FgyMG6dO2M0GAL6TteB_KOcwd_KPN-JDOxjJbGPdLbdjiSvyBK0Y-yYDi4Nv6XLTZ/s280/Grga00005.tif) |
Ico Voljevica, Poskupljenje - objašnjenje, Večernji list, 1979. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgQd-YngwIQVmHTmVtSgwkpGFIiHoSjxFnG_NZZxBaSSTvYXPpPJCu36hCFh5P9yAWXEAJU0l9mi8jU7TFmmajqnbOZLZj7eDYtnzkn9lo2jKLcSfdsFLjsQrg2_llunnyjo7BrEe01JTYh/s280/Papa-i-HR-mafijasi.jpg) |
Stiv Cinik, Mafijaši, pokajte se! 2014. |