Gjuro Szabo u očima hrvatskih slikara i karikaturista
Piše: Krešimir Galović ©
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjnb4AlYwsJ54v1GAdB9ibNuPwpymAmyR1oSkECBwYNOb_mpoSymFen0TfgeBA8rEZragBPTbaWV0cV0w7xNSTHZ_l_2v9SqBKd9pH98chtuN7aCVRhl0JG47MrCYwQiS1WmP_-PyOnFiz2/s280/Gjuro+Szabo+i+karika00001.tif) |
F. B. Angeli Radovani, Gjuro Szabo oko 1930. |
Konzervator Gjuro Szabo (1875. – 1943.) među najzanimljivijim je protagonistima hrvatske kulturne scene s početka 20. stoljeća. Prijateljevao je s mnogim umjetnicima a slikar Ljubo Babić načinio je 1925. godine njegov portret. Portret je nastao u vrijeme zajedničke suradnje na pripremi "Kulturno-historijske izložbe grada Zagreba“ (Umjetnički paviljon 1. 10. – 15. 11. 1925.). U to vrijeme Szabo je zašao u pedesetu godinu života i prema svjedočenju povjesničara umjetnosti Tihomila Stahuljaka u monografiji „Gjuro Szabo djelo jednog života“ (DPUH, Zagreb, 1995.), Babić je tim portretom htio ovjekovječiti prijatelja usredotočenošću isključivo na Szabinu glavu i na karakteristike koje ocrtavaju njegov temperament s raskuštranim pramenovima kose koji mu padaju na čelo, dugim pravilnim nosom, naočalama koje „u znatnoj mjeri zatiru Szabine oči, ali i produbljuju pogled“, te prorijeđenim brcima i ponešto ušiljenom bradom.
Tijekom 1928. godine Szabin portret u silhueti izradila je njegova prijateljica, folkloristkinja i ilustratorica Tereza Paulić. Zbog svog temperamenta Gjuro Szabo je bio omiljena tema i karikaturista. U dva navrata portretirao ga je tijekom tridesetih godina vješti i prokušani karikaturist Frano Branko Angeli Radovani. Kako piše Tihomil Stahuljak: „Još i oko godine 1930. iz navršene pedesete u šezdesetu Szabo se češljao dijeleći kosu sredinom tjemena, ali lik mu je postao tvrđi i zatvoreniji u se. Ni tvrdog okovratnika uškrobljene košulje nije se odricao. Radovani je sve to dobro uočio i povezao u obrazinu koje se nije odricao.... Jednim drugim crtežom Radovani je ismijao Szabu kojemu je pri putovanjima sjenilo kape znalo pasti na cvikere.“
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjrLVO4Z0qvsIqW8wmhaDXB_HCrKhopcZHiVQHtY40OFWyrk-5oCN8VTO-kOPSiZssPYqTc-FzujmeTFNVkWoQb3_pRtYUIc3PdvW7wArQzRDr-Grl-GJtIwopVtxdy-m54IWKrYfpSs7l_/s280/Tereza+Paulic+Gjuro+Szabo.JPG) ![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEioWoYADqWFwP-qYHxMxQtTXeWSJgYpR7XgcPGSV5SkF4BbV0GgyQwskIrRn6HNf8ubiSoUBTv0u6G6q895-nk0sU253cTO4AMiza5fVNOLPdDOdHxaI3Eu_1wTCTCk6jefGhXX5VzVZoV1/s320/Gjuro+Szabo+i+karika00003.tif) |
Ljubo Babić, Gjuro Szabo, 1925. (MGZ) Tereza Paulić, Gjuro Szabo, 1928. (MK-UZKB-OGS) |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgEu_tTC3N7vCrNB-TwZVp9U4lakSi1Hm-7FhS7-sFMGugUs99roCXt6jQagmajkdbkh7yzeul6uMAprZuR1nnUz-cZw-NKbT_TfMFPgLerwXZY8knbiPaQcok_uQpbGdT_UqeuLldPTKOx/s280/Gjuro+Szabo+i+karika00002.tif) |
F. B. Angeli Radovani, Gjuro Szabo oko 1930. |
Tijekom 1935. i 1936. godine u časopisu "Koprive" objavljeno je nekoliko Ivesovih karikatura (slikar Ivan Režek, op.a.) Szabe kao branitelja povijesnih spomenika: „Regulacija zagrebačkog Kaptola ili Ružna sudbina jedne katedrale“, „Novi dopisni članovi Jugoslavenske Akademije- profesor Gjuro Szabo novi dopisni član za „sex appeal“ te karikatura objavljena u „Koprivama“ i dnevnom listu „Novosti“ povodom 60- godišnjice njegova života. Osobito je zanimljiva Ivesova karikatura „Regulacija zagrebačkog Kaptola ili Ružna sudbina jedne katedrale“, na kojoj je Szabo prikazan kako prstom upire na glavne „krivce“ uništavanja zagrebačke katedrale i Kaptola- na predstavnike Kaptola i gradske uprave te duh Hermanna Bolléa, koji poput zloduha i nakon smrti promatra durbinom katedralu i komentira zemaljske događaje: „Ta katedrala baš nema sreće! Najprije sam ju pokvario ja, a sada će ju nanovo oni.“ Naime ova je karikatura nastala u vrijeme velikih polemika oko izrade nove generalne urbanističke osnove grada Zagreba, a koja je obuhvaćala i prostor Kaptola. Polemika se uglavnom vodila na liniji između arhitekta, koji su se zalagali s malo obzira prema starom za novu izgradnju na prostoru kaptolske povijesne jezgre i konzervatora koji su se predvođeni Gjurom Szabom žestoko suprotstavljali njihovim prijedlozima.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhi98LbuT7o7I88Nj25SnDBQIkzwBo7GJ_uyyz3-DYcPMtMU4Pol659pB8SpAjT9K5AC0fmwc88xkYpsYEk7eEt_z79tbeIV6OZa5GarLmdoJssrWqu7zMiQgMW69CpKOke1HecwRcnN7bD/s280/30+Humoristi%25C4%258Dki+%25C4%258Dasopis+Koprive+o+regulaciji+Kaptola+1935+-+Copy.jpg) |
Ivan Režek (Ives): Regulacija zagrebačkog Kaptola (Koprive, 19. 4. 1935.); Đuro Szabo, (Koprive, 18. 2. 1936.) |
Malo je poznato da je Gjuro Szabo bio i briljantan crtač o čemu nam svjedoče njegove putne bilježnice nastale između 1906. i 1916. godine, u kojima se uz bilješke i skice povijesnih spomenika i mjesta po Hrvatskoj koja je tada obilazio, nalaze i karikirani portreti ljudi s kojima se na tim putovanjima susretao. Među najdojmljivijim je Szabin autoportret nastao oko 1908. godine na kome ga vidimo prikazanog u profilu i s leđa u maniri Huga Prata odnosno njegova bezvremenog junaka Corta Maltesea, čije su se skitnje svijetom odigravale nekako u isto vrijeme kada se Szabo skitao Hrvatskom. Gjuro Szabo umro je 1943. godine a sadrenu posmrtnu masku izradio je kipar Kosta Angeli Radovani- sin njegova prijatelja i karikaturiste Frane Branka Radovanija koji ga je za života portretirao.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiYlQN6zPi9WU7qxVWkYtDNm8PLaAsWuVjsixTwka5VyjJ2LDI4DQmEQQuKE_M4vF2eDfATdRAhJfUYHDb4TaOfKAX7NrG-7phdqzrXe9LY8mq0G3c6fZg1wkzM3_HW94MDbaGl55pKFn2z/s280/Koprive+29+5+1936.tif) |
Ivan Režek (Ives), Novi dopisni članovi Jugoslavenske Akademije (Koprive, 29. 5. 1936.) |
Gjuro Szabo
Iz terenskih bilježnica, 1909. - 1916.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhZ0lHZ-deNZP7Ik32Qip2S2UGh8fG650wyD5U2mPQXhOg5ng-6TPjLassIFEcaq6JzQ_-fVbgGHOyqU_gWlDSDSiWHhNoj-QFkOXIraeNXJ9YL3imLnazYhsH-0sc8xLmTvqn0LNmKseo7/s280/Gjuro+Szabo+autoportret+bilj+2+1909+MK-UZKB-OGS.jpg) |
Autoportret, oko 1908./09. (MK-UZKB-OGS) |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjkIyKWykPbNLGOvnGYYawl2e4b88bLCHj_9Zw4XJQwvJK3kH7FXn64fvXEnYDrITk9y55hyphenhyphenObHabiGJXK8DZegITh6D3rViGT9SefSnFEIfIbf9ELiybKBr4FnCykUaFVijfmbXt0WUiCs/s280/Bilje%25C5%25BEnica+7%252C+33.jpg) |
Portret muškarca s bradom, 26. 11. 1911. (MK-UZKB-OGS) |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgWdU5ULDkBn06gwUhaFFYQNqoGjo14lOVVLSl8pTZ9adSE7MPyuW-ML3VNGn_UfDEaqADFdYqBeQz2TTYhREMvcYA2PRIcDPLRy5cAKiZTuAQhQXPBZ8doc-5OMn5zxlwS7wkZMlCr7lHz/s280/Bilje%25C5%25BEnica+19%252C+2.jpg) |
Portret (MK-UZKB-OGS) |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhd9cwdz9_q6zTauzBML6NunqUAj2ufckLjTl79LjmnGj0b3TmH_A1bHJAuBH5TmB0eJFAZX7iEo1lZdTHxoxPD_GHWWRkesXBkqAJc8d3TKUdzLcD-OuR47Ne9pVpUxJDRGdvggJPtUPY5/s280/Bilje%25C5%25BEnica+7%252C+19.jpg) |
Portret muškarca u uniformi (MK-UZKB-OGS) |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEirZiDbqGdbfjQ-IrXcdIxBFfHAkh8_5F7An0pv_GBuSqCtbeZDAT2Nt1BGyB0awGCQdYHh0RCGwdvhR9_gZPP5Kh06OXPBQtoAm7JZ0DImyhe_LUjGO7PUOjXCqjUncqo6fuRrt1lIYTeh/s280/Bilje%25C5%25BEnica+2%252C+46.jpg) |
Portret, 1916 (MK-UZKB-OGS) |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh_uD77g2bveI3mUK3Mj487wOJlRTGIYPiyUuRCrr8u75DZ1XuW4XmmHfpZUlNgdZws9Wn0rEX1ByWOhyWsfBmzYsc0tk6M3x3aH1xzGNbpMvQM7OjfEtzx5tM921MITujOm9hyphenhyphenv0y8uaFz/s280/Bilje%25C5%25BEnica+23%252C+4.jpg) |
Portret (MK-UZKB-OGS) |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhXMRLcYcMPRR6hIg0BzZAaRtqcRv2CdRlVV86a5NqnXxe4WThdUURQXr9VeMtJvjIX8EJ-orphnwoZHVJnCyIdNBZjpv4vYz73ELwxd8Mp-GGAZBiYONaD6KM1SEwmyzeeqGQZnwUGs-gu/s280/Bilje%25C5%25BEnica+14%252C+8.jpg) |
Portret muškarca s bradom i brkovima (MK-UZKB-OGS) |